CAŁKOWITY KOSZT STUDIÓW: 5 000 PLN
ul. Felińskiego 15
01-513 Warszawa
wejście od ul.Bitwy pod Rokitną, 3 piętro
budynek I LO im. B.Limanowskiego
+48 603 891 580
warszawa@ahe.lodz.pl
Celem studiów jest przygotowanie uczestników do zdobycia profesjonalnej wiedzy i praktyki w zakresie diagnozowania i usprawniania systemu językowego, osób dorosłych i dzieci, u których występują zaburzenia mowy powstałe na skutek dysfunkcji i uszkodzeń w obrębie układu nerwowego. Uczestnik uzyska wiedzę jak diagnozować zaburzenia tego typu, jak przygotowywać odpowiednią terapię neurologopedyczną, a następnie jak skutecznie ją przeprowadzić. Wiedza zdobyta podczas studiów pozwoli na praktyczne jej wdrożenie w trakcie pracy zawodowej, a także umożliwi podjęcie pracy zawodowej w licznych placówkach Służby zdrowia, gdzie specjalistyczne wykształcenie neurologopedyczne jest niezbędne. Także w placówkach oświatowych oraz prywatnych gabinetach logopedycznych specjaliści neurologopedzy są bardzo poszukiwani.
Adresaci
Studia podyplomowe Neurologopedia ogólna i dziecięca to program kierowany do praktykujących logopedów, oraz osób mających wykształcenie logopedyczne, ale dopiero wstępujących na ścieżkę zawodową. Osoby te mogą legitymować się wykształceniem specjalistycznym na studiach I i II stopnia, licencjackich, magisterskich, podyplomowych lub kursach dokształcających.
W programieModuł I : medyczny
Anatomia prawidłowa i fizjologia
Patofizjologia
Podstawy rehabilitacji medycznej i manualnej
Podstawy audiometrii
Podstawy neurofizjologii
Zarys psychiatrii klinicznej
Centralne przetwarzanie słuchowe
Integracja sensoryczna w neurologopedii
Teorie diagnozy i terapii medycynie
Zasady higieny i septyki w medycynie\
Moduł II : językowy
Językoznawstwo
Ćwiczenia językowe w terapii neurologopedycznej
Zasady prawidłowej wymowy
Przygotowanie wystąpień publicznych
Moduł III : neurologopedyczny
Teoria i praktyka diagnozy neurologopedycznej
Planowanie i prowadzenie skutecznej terapii w neurologopedii
Specyfika pracy z pacjentem dorosłym i dzieckiem
Terapia zaburzeń mowy u pacjenta dorosłego:
Afazja, dysartria, dysfagia, dysfonia, zaburzenia neurodegeneracyjne i psychiatryczne, jąkanie neurogenne
Terapia zaburzeń mowy u dziecka:
dysfazja, dysartria, dysfagia wczesnodziecięca, dysfonia o podłożu psycho - i neurogennym, opóźniony rozwój mowy, autyzm i mutyzm, zaburzenia psychiatryczne i oligofreniczne, neurogenne zaburzenia rytmu wypowiedzi
Moduł IV: staże
Hospitacje i prowadzenie diagnozy i terapii logopedycznej w gabinetach logopedycznych, Oddziałach Szpitalnych: Neurologicznym, Neurochirurgicznym, Udarowym, Rehabilitacji Neurologicznej, Endokrynologicznym, Chirurgii Endokrynologicznej, Chirurgii Onkologicznej, Zakładzie Opiekuńczo - Leczniczym, Oddziale Opieki Paliatywnej, pediatrycznym Oddziale Foniatrii, Laryngologii i Audiologii
Blok stażowy obejmujący 217 h realizowany jest częściowo jako praktyka samodzielna uczestnika w miejscu zamieszkania oraz z udziałem opiekuna stażu w Wojewódzkim Szpitalu Specjalistycznym im. M. Kopernika w Łodzi (dotyczy kierunku ze zjazdami w Łodzi).
Studia Neurologopedii ogólnej i dziecięcej oferują uczestnikom zdobycie nowej, poszukiwanej specjalizacji zawodowej w poszukiwanym na rynku usług logopedycznych kierunku. Pogłębią oni i ugruntują swoja wiedzę w zakresie zaburzeń mowy na skutek uszkodzeń i dysfunkcji neurologicznych. Osiągną lub wzbogacą także swoje doświadczenie zawodowe, gdyż ideą Studiów jest przede wszystkim wszechstronne i praktyczne przygotowanie do pracy klinicznej w zawodzie neurologopedy.
Studia Neurologopedii zawierają pionierskie rozwiązanie, polegające na rozdzieleniu tematyki neurologopedii pacjenta dorosłego i neurologopedii dziecięcej. Dzięki temu można w procesie kształcenia uwzględnić specyfikę zaburzeń mowy u dzieci, wraz z całą problematyka opóźnionego rozwoju mowy, afazji dziecięcej, dyzartrii, autyzmu, mutyzmu, oligofrenii i mowy w zaburzeniach psychicznych. Uczestnicy poznają czynniki utrudniające rozwój mowy występujące np. w chorobach metabolizmu, alergii, bezdechach sennych itp.
Kompleksowo również potraktowano neurologopedyczne zaburzenia mowy i wymowy pacjenta dorosłego: afazję, dysartrię i dysfonię.
Aby osiągnąć cel sama wiedza pozyskana w trakcie zajęć nie wystarczy. Dlatego staże naukowe stanowią 2/3 czasu studiów, a ich przebieg oparty jest na przekazywaniu wiedzy, postawy, metodyki i doświadczenia zawodowego przez najlepszych specjalistów logopedów. Uczestnikom zapewniamy dostęp do placówek, w których mogą spotkać wiele trudnych i złożonych przypadków zaburzeń mowy o etiologii neurogennej. Przypadki te są doskonale zdiagnozowane i udokumentowane, co pozwala zrozumieć złożoność problematyki. Część zajęć odbywa się w Zakładzie Anatomii Prawidłowej Uniwersytetu Medycznego w Łodzi, pozwalając na praktyczny poznanie anatomii, a ścisła współpraca z Wojewódzkim Szpitalem Specjalistycznym im. M. Kopernika w Łodzi i na szeroki dostęp do neurogennych zaburzeń mowy w przypadkach pediatrycznych.
Gwarantujemy naszym Uczestnikom rozwój zawodowy, zdobycie poszukiwanej specjalizacji oraz pogłębienie swojego doświadczenia zawodowego.
Czas trwania2 semestry – 406 godzin (189 h zajęć + 217 h stażu)
Opiekun merytorycznydr n. med. Janusz Konopacki – koordynatorem i jednocześnie osobą odpowiedzialną za praktyczną realizację programu.
dr n. med. Janusz Konopacki jest specjalistą neurologopedą, długoletni klinicysta, pracownik naukowy kliniki Otolaryngologii, Foniatrii i Audiologii Dziecięcej oraz wykładowca na kierunkach logopedii. Program studiów z zakresu neurologopedii ogólnej i dziecięcej został przygotowany merytorycznie i organizacyjnie zgodnie z wytycznymi Ministra Zdrowia dotyczącymi specjalizacji neurologopedycznej.
KadraDr n. med. Janusz Konopacki specjalista neurologopeda
Logopeda kliniczny z długoletnim doświadczeniem w pracy z pacjentami dorosłymi i dziećmi. Udział w pracach zespołów leczniczo – badawczych, twórca skali diagnostycznej A R Z D S. Autor publikacji oraz skryptów. Długoletni wykładowca akademicki.
Prof. nadzw. dr hab. Irena Jaros kierownik Zakładu Dialektologii Polskiej i Logopedii, Prodziekan Wydziału Filologicznego UŁ ds. dydaktycznych.
Główne zainteresowania badawcze wiążą się z polską dialektologią, ze szczególnym uwzględnieniem słowotwórstwa oraz dynamiki zmian w gwarach oraz logopedią, jej związków z językoznawstwem w zakresie doboru metod terapii. Bierze czynny udział w naukowych konferencjach językoznawczych i logopedycznych.
Dr n. med. Andrzej Senderski specjalista otolaryngolog, audiolog, foniatra
Twórca programu aktywnego treningu słuchowego w ramach działań z zakresu rehabilitacji wyższych funkcji nerwowych w celu zwiększania efektywności mózgu do przetwarzania bodźców słuchowych dla poprawienia przyswajania wiedzy i komunikowania się. Znawca i propagator znaczenia Procesów Centralnego Przetwarzania Słuchowego dla osiągania prze uczniów sukcesów w szkole. Wieloletni wykładowca, autor wielu publikacji w piśmiennictwie branżowym.
Dr Andrzej Zbonikowski psycholog, adiunkt w Katedrze Psychologii AHE
Specjalista z zakresu psychologii rozwoju osobowości i psychoedukacji. Autor licznych publikacji, inicjator wielu projektów naukowo badawczych i popularyzatorskich, wieloletni wykładowca akademicki
Dr n. med. Michał Podgórski specjalista z zakresu anatomii, fizjologii i raiologii.
Autor wielu publikacji z zakresu anatomii i fizjologii w piśmiennictwie fachowym. Wieloletni wykładowca uniwersytecki. Dysponuje doskonałymi materiałami poglądowymi, ułatwiającymi zrozumienie medycznych aspektów logopedii.
Mgr Dorota Mesor
Doskonały neurologopeda kliniczny, pracujący z pacjentami dorosłymi i dziećmi, wieloletni wykładowca akademicki. Będąc doskonałym praktykiem świetnie prowadzi staże studenckie.
Wymagane dokumenty
- podpisana kopia dyplomu ukończenia studiów logopedycznych
- oświadczenie o zgodności danych (dostępny w WPS po rejestracji)
- umowa (dostępna w WPS po rejestracji)
Jak wygląda proces rekrutacji? https://tiny.pl/r1z5v
OrganizacjaStudia są dwusemestralne w systemie zaocznym. Zajęcia odbywają się w soboty i niedziele, średnio co trzy tygodnie. Staże odbywają się w dogodnych terminach indywidualnie uzgodnionych ze słuchaczami , w ciągu całego tygodnia, także w soboty, a dla osób zatrudnionych w placówkach oświatowych także w wakacje i ferie, w godzinach porannych lub popołudniowych.
Staże są zapewniane przez organizatora kształcenia podyplomowego.
Informacje dodatkoweRekrutacja na wszystkie kierunki w ofercie CKP prowadzona jest dwa razy w roku:
- Rekrutacja na semestr zimowy - zapisy prowadzone w miesiącach czerwiec-wrzesień, planowany termin rozpoczęcia zajęć koniec października/początek listopada
- Rekrutacja na semestr letni - zapisy prowadzone w miesiąch styczeń-luty, planowany termin rozpoczęcia zajęć koniec marca/początek kwietnia