Kierunek studiów jest odpowiedzią na potrzebę głębokiej zmiany tożsamościowej, społecznej, kulturowej, ekologicznej, ekonomicznej w obliczu wielowymiarowych kryzysów i wyzwań współczesnego świata. Jest odpowiedzią na potrzebę nowego rodzaju przywództwa, liderowania, prowadzenia. Takiego, które nie opiera się na kontroli i dominacji, ale na mądrości, współpracy i
głębokiej uważności na jednostki, społeczności, systemy i przyrodę.
Celem studiów jest przygotowanie uczestników, czyli wyposażenie ich w wiedzę, praktyczne umiejętności oraz konkretne narzędzia, niezbędne do tworzenia i wprowadzania oddolnie zmian społecznych w sposób świadomy i zintegrowany. Przywódca / lider to nie tylko nadana rola i posiadane formalne narzędzia, to osobowość, która mądrze, z odwagą potrafi skomunikować i połączyć różnorodność wokół wartości i jednego celu.
„Nie wątp nigdy, że mała grupa troskliwych ludzi mogłaby zmienić świat. Tak naprawdę to jedyna rzecz, która go kiedykolwiek zmieniła.” – Margaret Mead
Jedyny taki kierunek w Polsce.
Autorski program studiów.
Innowacyjne podejście.
Program opiera się na założeniu, że sprawczość i transformacja społeczna nie są wyłącznie kwestią roli i narzędzi, ale także odwagi, samoświadomości, pracy z konfliktem i umiejętności budowania przestrzeni dla różnorodnych głosów. Łączymy podejścia systemowe, psychologiczne, artystyczne i duchowe – by wyposażyć uczestników w kompetencje oraz wewnętrzne zasoby i wspólnotowe oparcie potrzebne do pełnienia roli liderów, facylitatorów i twórców zamiany społecznej.
Zajęcia prowadzone są metodami aktywnymi: warsztatowymi, procesowymi, z elementami pracy z ciałem i ruchem, dialogu, pracy z opowieścią.
„Czasy są pilne – zwolnijmy”- Bayo Akomolafe
Czego się nauczysz? Co poznasz? Czego doświadczysz?
- poznasz nowe perspektywy na przywództwo i zmianę społeczną, wykraczające poza utarte schematy
- doświadczysz siebie na ścieżce liderki/a, odkryjesz co Ciebie prowadzi
- nauczysz się tworzyć i trzymać przestrzeń do procesu, w którym spotyka się różnorodność stanowisk, konflikt interesów
- zdobędziesz wiedzę w obszarze dynamiki zmian, konfliktów, kryzysów oraz tego jak wykorzystywać ich twórczy potencjał w odpowiedzi na zmieniające się potrzeby świata
- poznasz praktyczne narzędzia do pracy z grupą: Deep Democracy, NVC, Dragon Dreaming
- poznasz analityczne narzędzia do projektowania zmiany społecznej
- dowiesz się jak facylitować procesy grupowe, pracować z konfliktem i budować wspólnoty oparte na zaufaniu
- spotkasz się z „żywym studium przypadku” - osobami, których projekty przynoszą zmianę społeczną; podzielą się one swoim doświadczeniem, perspektywą, osobistą historią, odpowiedzą na pytania i dadzą wskazówki
- w trakcie studiów pracujesz nad własnym projektem/pomysłem, który chcesz wprowadzić w życie
- nauczysz się jak rozumieć i dbać o swój układ nerwowy kiedy jesteś w oku cyklonu, czyli rozgrywającej się dynamice konfliktu pełnej napięć
- uzyskasz ramy, wsparcie i sieć kontaktów do dalszego działania
KORZYŚCI:
- Zdobywasz umiejętności i kompetencje w innowacyjnym podejściu
- Dostajesz narzędzia i wiedzę, by działać będąc tym, kim jesteś, tu gdzie jesteś, z tym, co masz
- Uczysz się od profesjonalistów z pasją, których fascynuje to, co robią
- 80% zajęć w formie warsztatowej, interaktywnej
- Zajęcia w formie hybrydowej - masz możliwość uczyć się z własnego domu jaki i doświadczać procesu na żywo w grupie
- Dostajesz możliwość poznać podobne osoby, poczuć wspólnotę, nawiązać kontakty i współprace
- Przechodzisz proces wprowadzania społecznej zmiany - doświadczenie przydatne na całe życie
- Dostajesz wsparcie na etapie tworzenia swojego projektu
- Kończysz z projektem gotowym do wdrożenia w życie
- Przyczyniasz się do rozwoju nowego podejścia wprowadzania społecznych zmian
Studia dedykowane są osobom, które działają lub chcą działać na rzecz zmiany – zarówno w obszarze edukacji, kultury, sztuki, zdrowia psychicznego, jak i aktywizmu czy polityki lokalnej. Skorzystają osoby, które chcą pogłębić, poszerzyć swoją praktykę o nowe formy przywództwa. Osoby, które szukają innowacyjności, praktycznych narzędzi oraz wspólnoty do działania.
W szczególności studia kierowane są do:
- edukatorów i pedagożek (formalnych i nieformalnych),
- aktywistów i aktywistek społecznych,
- artystek i twórców projektów społeczno-kulturowych,
- psychologów, terapeutów, coachów i facylitatorów,
- liderów organizacji pozarządowych i instytucji publicznych,
- wszystkich, którzy czują się odpowiedzialni za przyszłość społeczeństwa i planety.
Nie jest wymagane wcześniejsze doświadczenie liderskie – wystarczy gotowość do eksplorowania, uczenia się i dzielenia doświadczeniem.
„Najbardziej radykalne, co możemy dziś zrobić, to być całkowicie obecnym wobec tego, co dzieje się w świecie.” - Joanna Macy
Nowe podejście do przywództwa
Ścieżka lidera. Poznaj siebie – zanim poprowadzisz innych. Ekspercka wiedza systemowa i samoświadomość jako filary nowoczesnego przywództwa społecznego.
Budowanie i trzymanie przestrzeni dla procesu. Krąg jako niehierachiczna struktura społeczna, która pomieści różnorodność głosów. Wykorzystanie opowieści w pracy liderskiej. Co Ciebie prowadzi, kiedy Ty prowadzisz innych?
Komunikacja i empatia jako narzędzia zmiany systemowej. Słowa, które budują mosty – sztuka dialogu w czasach polaryzacji. Filozofia budowania relacji wg Marshalla Rosenberga.
Zarządzanie zmianą i konfliktem
Facylitacja zmian i konfliktów w duchu głębokiej demokracji wg Arnolda Mindella. Teoria i praktyczne wykorzystanie metod psychologii zorientowanej na proces.
Szansa czy zagrożenie? Konflikt jako energia zmiany i zarządzanie kryzysem.
Kręgi Naprawcze - wsparcie grup, społeczności w budowaniu dialogu i rozwiązywaniu konfliktów.
Narzędzia projektowania zmiany
Design Thinking jako metoda zmiany społecznej.
Projektowanie rozwiązań społecznych. Narzędzia analityczne w praktyce (Arbol tree analisiss - objective tree, logical framework).
Nowe paradygmaty przywództwa. Turkusowe podejście - energotwórcza metoda zarządzania projektami. Dragon Dreaming w praktyce.
Jednostkowa, społeczna i systemowa odporność
Wyspy odporności w oceanie niepewności. Psychologiczne i kulturowe fundamenty wspólnotowej odporności. Wsparcie społeczności w kryzysie. Na podstawie The Community Stress Prevention Center, Izrael i APS.
Konflikt z perspektywy neurobiologicznej. Trauma generacyjna. Budowanie odporności psychicznej.
Mądrość układu nerwowego. Język ciała i sztuki - porozumienie bez słów - jako narzędzia regulacji i zmiany.
Studia przypadków – przywództwo w praktyce
Przywództwo w procesie zmian ekologicznych i politycznych. Ruch Praw Natury, zmiany ekologiczne o zasięgu prawnym. Projekt Osoba Odra.
Przywództwo w procesie zmian społecznych. Jak objąć śmierć, której nikt nie chce? Wprowadzanie tematu tabu do przestrzeni publicznej. Projekt:Instytut Dobrej Śmierci.
Przywództwo w procesie zmian edukacyjnych. Instytucja, która wprowadza w dorosłość. Wspieranie wartości, które kształtują jednostkę, grupę, świat. Projekt: Liceum Sowizdrzała
Przywództwo w procesie zmian społecznych i duchowych. Opowieści, które tworzą rzeczywistość. Projekt: Baśnie Ludów Ziemi. Ludzie dla Narodu Koni.
Przywództwo w procesie zmian gender i polityce. Tam, gdzie zaczyna się zmiana – kobieta, polityka, społeczeństwo. Władza a wrażliwość.
Dwa semestry.
Cztery zjazdy realizowane w czasie całości toku kształcenia.
ZALICZENIE
Zaliczenia poszczególnych zajęć + egzamin ustny
⁃ Praca zaliczeniowa: Opracowanie projektu będącego przełożeniem wiedzy na wprowadzanie zmiany społecznej.
Anna Rogowska
Psycholożka, coachka i terapeutka ciała. Specjalizuje się w pracy poprzez baśnie. Poszukuje opowieści na te czasy. Współzałożycielka Szkoły Wrażliwości.
Korzenie jej pracy wyrastają z podejścia bliskich jej sercu nauczycieli: dr Clarissy Pinkoli Estes i Arnolda Mindella.
Wypracowała autorską metodę pracy w oparciu o baśnie, archetypy i symbole. Połączyła w niej 15-letnie doświadczenie i wiedzę terapeutyczną, coachingową, pracę z ciałem i ze snami. A także nauki wyniesione z kręgów kobiet. Zawiera się tu wielopoziomowa perspektywa patrzenia na siebie i świat: poziom osobisty, relacyjny, społeczny i duchowy.
Pracuje głównie z kobietami, które zasiadają w archetypie Uzdrowicielki, czyli zawodowo zajmują się pomaganiem.
Ta, Która Wie - trening metaumiejętności oraz Uzdrowienie Uzdrowicielki - to jej bazowe autorskie programy rozwojowe.
Prof. Aldona Wiktorska-Święcka
Profesor nauk społecznych, dr hab. z zakresu nauk o polityce, MBA
Specjalistka w zakresie polityk publicznych, w tym szczególnie społeczno-ekonomicznych uwarunkowań rozwoju regionalnego i lokalnego. Zajmuje się w teorii i praktyce rozwojem sektora publicznego, zarządzaniem publicznym, innowacjami społecznymi, projektami w zakresie polityki zrównoważonego rozwoju, rozwoju obszarów metropolitalnych i aglomeracji, koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu.
Stypendystka rządu Stanów Zjednoczonych w ramach programu International Leadership Programm, Deutscher Akademischer Austauschdienst, Konrad-Adenauer-Stiftung, Unii Europejskiej oraz Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej.
Ewaluatorka programów i projektów w zakresie rozwoju społeczno-ekonomicznego.
Ekspertka m.in. ONZ, Parlamentu Europejskiego, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego, rządów Polski i Niemiec, władz publicznych szczebla regionalnego i lokalnego.
Inicjatorka i organizatorka wielu przedsięwzięć, w tym o zasięgu europejskim i
światowym, związanych z wprowadzaniem do praktyki innowacyjnych rozwiązań w zakresie rozwoju regionalnego i lokalnego.
Przewodnicząca think-tanku działającego na rzecz Europejskiej Rady Przedsiębiorczości, Nauki i Kultury.
Autorka i redaktorka publikacji naukowych i popularnonaukowych. Członkini Polskiego Towarzystwa Nauk Politycznych, European Consortium for Political Research, Polskiego Towarzystwa Ewaluacyjnego, Regional Study Association, European Urban Research Association. Członkini Zarządu Urban Experts Research Alliance w latach 2019-2023.
Kierownik regionalnych, krajowych i międzynarodowych konsorcjów badawczych.
W 2016 pozyskała nominację dla Uniwersytetu Wrocławskiego do Polskiej Nagrody
Innowacyjności 2016 (przyznanej przez Dziennik Gazeta Prawna) za realizację projektu „Innovative Social Investments in Europe”. W 2013 uznana przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu za jedną z kluczowych postaci polskiego CSR. W 2011 wybrana przez Czytelników Gazety Wrocławskiej Najbardziej Wpływową Kobietą Dolnego Śląska. W latach 2014-2018 radna Województwa Dolnośląskiego.
Dr Ewa K. Strzelecka – adiunktka w Instytucie Studiów Europejskich Uniwersytetu Wrocławskiego oraz naukowczyni afiliowana przy Vrije Universiteit Amsterdam. Politolożka i antropolożka społeczna, specjalizuje się w badaniach nad pokojem i konfliktami, migracjami, społeczeństwem obywatelskim, prawami kobiet oraz sprawiedliwością społeczną. Uzyskała tytuł doktora nauk społecznych na Uniwersytecie w Grenadzie w Hiszpanii.
Była stypendystką prestiżowych programów badawczych, m.in. Marie Skłodowska-Curie Actions finansowanego przez Unię Europejską. Prowadziła badania terenowe w 15 krajach na czterech kontynentach, m.in. w Jemenie, Saharze Zachodniej, Jordanii, Egipcie, Indiach, Niemczech, Niderlandach, Hiszpanii i innych państwach. Pracowała jako badaczka na wielu uznanych uczelniach, m.in. w Holandii, Hiszpanii, Portugalii i Wielkiej Brytanii.
Współpracuje również z organizacjami pozarządowymi, agencjami rządowymi oraz instytucjami systemu ONZ. W latach 2021–2024 kierowała projektem Peace Women: Rethinking Peace-building: Women, Revolution, Exile and Conflict Resolution in Yemen na Vrije Universiteit Amsterdam, poświęconym roli kobiet i diaspory w budowaniu pokoju w Jemenie.
Jest autorką licznych publikacji, w tym nagradzanej książki Kobiety w Arabskiej Wiośnie: kształtowanie kultury politycznej feministycznej rezystencji w Jemenie (Mujeres en la Primavera Árabe. Construcción de una cultura política de resistencia feminista en Yemen).
Więcej informacji: www.ewakstrzelecka.com
Dr n.med. Eliza Sobuta-Wajdi
Psychoterapeutka, Certyfikowana Coach EMCC, Dyplomowana Naturopata, Terapeutka TMC, Specjalistka Zdrowia Publicznego, Provider SSP oraz Terapeutka VR.
Absolwentka studiów magisterskich oraz doktorskich w Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego. Ukończyła 4-letnie szkolenie z psychoterapii oraz liczne szkolenia z Tradycyjnej Medycyny Chińskiej, aromaterapii, pracy z ciałem, somatoterapii, Teorii Poliwagalnej w terapii traumy oraz podyplomowe studia fotografia w rozwoju osobistym. Od ponad 25 lat zajmuje się wykorzystaniem terapii holistycznych w profilaktyce zdrowotnej i wspieraniu równowagi emocjonalnej.
Od 2006 roku prowadzi w Krakowie Centrum Promocji Zdrowia Almedica, gdzie pracuje z ciałem i emocjami. W pracy korzysta z holistycznej mądrości Wschodu, naukowej wiedzy Zachodu oraz nowoczesnych technologii opartych o neurobiologię. Założyła Szkołę Dobrostanu dla Kobiet, gdzie prowadzi szkolenia z terapii holistycznych oraz grupy terapeutyczne radzenia sobie ze stresem i wypaleniem. Należy do European Mentoring & Coaching Council oraz Polskiego Towarzystwa Tradycyjnej Medycyny Chińskiej.
Anna Gabryjelska-Basiuk
Psycholożka, ekonomistka, nauczycielka i superwizor facylitacji, mediacji, coachingu i psychoterapii metodą Psychologii Procesu. Wykładowca uniwersytecki.
Zajmuje się rozwojem społeczności, zespołów i organizacji oraz facylitacją konfliktów, zagadnieniami mniejszości i różnorodności kulturowej.
Posiada Dyplom International Assiciation of Process Oriented Psychology, oraz uprawnienia nauczyciela i superwizora tej metody w Instytucie Psychologii Procesu. Uczy Psychologii Procesu w Polsce (w IPP) i zagranicą w Deep Democracy Instiute (Global Leadership Institute and Think Tank). Jest certyfikowanym facylitatorem Leadership Development Intensive w Scherer Leadership Center, facylitatorem Design Thinking, akredytowanym coachem WIAL Action Learning.
Ma doświadczenie w pracy z dużymi różnorodnymi kulturowo grupami (brała udział jako
współprowadząca w przeszło 10 edycjach Deep Democracy Intensive). Działalność społeczną rozwija w ramach Centrum Dialogu Społecznego, organizując i prowadząc Otwarte Fora dotyczące gorących zagadnień społecznych.
Pracowała jako facylitatorką i konsultantka z NGO, instytucjami kultury (m.in. Narodowa Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia, Teatr Rozmaitości) oraz organizacjami biznesowymi.
Joanna Berendt
Coach ICF PCC, trenerka NVC i mediatorka NVC, trenerka Pozytywnej Neuroplatyczności, certyfikowana praktyczka Resonant Healing, certyfikowana trenerka Process Communication Model ®
Porozumieniem Bez Przemocy zajmuje się od 2009 roku. Aktywnie działa na rzecz tworzenia systemów, relacji, w oparciu o dialog, wzajemny szacunek, zaufanie, współpracę oraz harmonijne wykorzystanie wewnętrznego potencjału jednostek.
Pracuje indywidualnie i z zespołami, zarówno z edukacją, biznesem, Prowadzi warsztaty i szkolenia, facylituje kręgi i spotkania, oferuje indywidualne sesje i mediacje.
Interesuje się również od lat neurobiologią interpersonalną i pozytywną neuroplastycznością wg Ricka Hansona, którą sama praktykuje i wykorzystuje w pracy z grupami i klientami indywidualnymi. W 2018 roku ukończyła kurs trenerki u Ricka Hansona i od tego czasu regularnie się rozwija pod okiem twórcy podejścia.
Rozwiajając swoje kompetencje w obszarze komunikacji i wspierania zespołów i jednostek w jakościwej współpracy sięgnęła po Process Communication Model ® Taibi Kahlera, a w 2023 została certyfikowana trenerką wg tego podejścia.
Wybrane publikacje, których jest współautorką:
- „Dogadać się z innymi. Porozumienie bez Przemocy nie tylko dla organizacji”,,
- „Konflikt, szacunek, zgoda. Porozumienie bez Przemocy w praktyce biznesowej”
- „Alfabet empatii”
- „Zamiast przemawiać, zacznij rozmawiać.
- „Empatia zmienia nas, szkołę, świat. Scenariusze zajęć NVC dla nauczycieli’”
- „Dogadać się z dzieckiem. Coaching, Empatia, Rodzicielstwo”,
- „Dogadać się z nastolatkiem”,
- Przyjaciele Żyrafy. Bajki o empatii”,
- Wierzy, że możliwy jest świat dialogu, uwzględniający potrzeby wszystkich.
Agnieszka Kasprzyk - Mączyńska
• Prezeska Zarządu Teal Action Learning Global Sp. z o.o., i wiceprezeska SCAL
Stowarzyszenia Coachów Action Learningu
• Coach certyfikowany w 2007 w International Coaching Community (ICC) z ponad 5000 godzinną praktyką, głównie w coachingu przedsiębiorczości i coachingu kariery.
Coachowała liderów takich organizacji jak m.in.: Lotos, Energa, TNT Express Worldwide, Grupa Bunge/Olvit, Hempel Polska, Flugger, Adamed, Eaton Truck Components, Gardner Poland, Huber Suhner, Inkubator Przedsiębiorczości Starter, Gdańska Fundacja Przedsiębiorczości, Pomorski Park Naukowo-Technologiczny, Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości, Polish Energy Partners S.A/ Saturn Management Sp. z o.o., UxPin, Hevelianum, Europejskie Centrum Solidarności, Instytut Kultury Miejskiej
• Wykładowczyni psychologii zarządzania w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej w Sopocie i Katowicach; Członkini Rady Pracodawców SWPS Sopot;
• Managerka personalna z kilkunastoletnia praktyką tworzenia miękkich i twardych
procesów HR, najczęściej w firmach produkcyjnych ( Gardner Poland /branża
motoryzacyjno-lotnicza; Trefl S.A. / branża edukacyjna; Pomorskie Towarzystwo
Leasingowe / branża usług finansowych. Tworzyła i z sukcesem wdrażała procesy od kadrowo/prawnych po Zarządzanie Przez Wartości,
• Członkini – założycielka Izby Coachingu, Vice-Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej w latach 2009-2011
• Trenerka równościowa, certyfikowana przez Fundacje Edukacyjną ODITK, specjalizująca się w zarządzaniu różnorodnością
• Laureatka pierwszej Nagrody Równości w Gdańsku, w kategorii Wizjoner/Wizjonerka, nadanej przez Prezydenta Miasta Gdańska Pawła Adamowicza;
• Pasjonatka edukacji przez całe życie. Członkini grupy inicjatywnej Szkoły
Demokratycznej Kalejdoskop, coach Action Learningowy Liderek i Liderów Kreatywnej Pedagogiki, członkini Trójmiejskiej Akcji Kobiecej
Ada Radziwon
Certyfikaty i akredytacje:
Grupa SET – certyfikat trenera biznesu
ICC – międzynarodowy certyfikat coachingowy
Grupa Trop – praca rozwojowa wg autorskiego podejścia do interpretacji Enneagramu (9XJA. Konstelacje Nawyków i Potencjałów)
Action Learning – autorski kurs trenerski Agnieszki Kasprzyk-Mączyńskiej
Sprawiedliwość naprawcza – autorski kurs Tomasza Bagińskiego
Doświadczenie biznesowe:
Posiada ponad 20 lat doświadczenia biznesowego we wspieraniu rozwoju menedżerów i ich zespołów.
Obecnie współtworzy spółkę TEAL Action Learning Global, jest członkinią zarządu. Ada jest
współautorką programów rozwojowych dla menedżerów i liderów społecznych, czuwa nad uzupełnianiem ich o nowatorskie treści, badania oraz narzędzia podnoszące skuteczność menedżerską oraz poziom odpowiedzialności wśród członków zespołów. Jej pasją jest wspieranie organizacji i zespołów w tworzeniu kultury zaufania, współpracy i kreatywności (przywództwo włączające). Rocznie
przeprowadza około 300 godzin warsztatów i coachingów (stacjonarnie lub online). Współtworzy i współprowadzi innowacyjne programy społeczne finansowane z grantów unijnych (Akademia Przywództwa Kobiet, Psychowzroczność, Laboratorium liderów i liderek turkusowych firm). Interesuje się psychologią zorientowaną na proces, komunikacją empatyczną oraz funkcjonowaniem układu nerwowego. Ukończyła psychologię organizacji i zarządzania na Uniwersytecie Gdańskim.
Po godzinach:
Prywatnie uwielbia piękno i głębię oraz docieranie do prawdy. Robi to poprzez praktykę jogi i tańca.
Aleksandra Kowalska – ekspertka łącząca praktyczne doświadczenie z wiedzą teoretyczną w obszarze polityki społecznej. Jej kariera zawodowa obejmuje role w trzech kluczowych sektorach: pozarządowym, samorządowym oraz doradczym. Ta różnorodność perspektyw pozwala jej na kompleksowe podejście do wyzwań społecznych i rozwoju przywództwa. Specjalizuje się w budowaniu i wdrażaniu regionalnych strategii polityki społecznej, tworzeniu programów celowych oraz monitoringu rozwoju społecznego. Jako absolwentka socjologii i podyplomowych studiów z zarządzania, łączy kompetencje analityczne z umiejętnościami zarządczymi. Posiada bogate doświadczenie w prowadzeniu szkoleń i warsztatów dla kadr pomocy społecznej oraz liderów organizacji. W swojej pracy kieruje się podejściem skoncentrowanym na rozwiązaniach, co przekłada się na praktyczny i efektywny styl prowadzenia warsztatów.
Pracowałam w sektorze pozarządowym (Fundacja SIC!, Wielkopolska Rada Koordynacyjna Organizacji Pozarządowych, Stowarzyszenie Na Tak, Związek Miast Polskich) oraz publicznym (Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Poznaniu, Urząd Miasta Poznania, Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Poznaniu) współpracuję z uczelniami (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Towarzystwo Edukacji Bankowej TEB SA, Uniwersytet Ekonomiczny, Wyższa Szkoła Bankowa Merito, Uczelnia Korczaka). Moja życiowa idea brzmi – każdy z nas jest obdarzony talentami, ale tylko od nas zależy, czy zamienimy je w moce zmieniające świat na lepsze. Zdecydowanie moją kluczową kompetencją jest umiejętność pracy z zespołami i w zespołach, uruchamianie w ludziach postaw aktywnych i motywowanie ich do działania. Jestem także trenerką, wykładowczynią, moderatorką.
Beata Moczkowska
Mediatorka, facylitatorka Kręgów Naprawczych, trenerka, praktyczka Internal Family Systems.
Od 2017 roku wspiera klientów indywidualnych, zespoły i społeczności w budowaniu dialogu, rozwiązywaniu konfliktów i odnajdywaniu porozumienia tam, gdzie wydaje się to trudne.
Wcześniej przez 20 lat pracowała w biznesie, w tym jako liderka działu HR – dzięki czemu doskonale rozumie realia organizacji i wyzwania, z jakimi mierzą się współczesne liderki i liderzy.
Jej podejście wyrasta z wieloletniej praktyki w obszarze mediacji, komunikacji i pracy rozwojowej. Inspirują ją m.in. Kręgi Naprawcze Dominika Bartera, Porozumienie bez Przemocy Marshalla Rosenberga oraz teoria poliwagalna Stephena Porgesa.
W pracy integruje również perspektywę systemu Internal Family Systems – zapraszając do odkrywania, jak konflikty zewnętrzne mają swoje odbicie w naszym wewnętrznym świecie i jak poprzez kontakt z różnymi częściami siebie można odnaleźć większą spójność i sprawczość.
Współtworzyła i przez pięć lat pełniła rolę wiceprezeski w łódzkiej Fundacji 4 KROKI, działającej na rzecz rozwoju dialogu, empatii i sprawiedliwości naprawczej.
Jest także współautorką podcastu „Rozplątani - o relacjach i konfliktach w prostych słowach”.
Wierzy w liderstwo oparte na obecności, słuchaniu i odwadze bycia w relacji – nie na kontroli. Taki sposób przewodzenia nie tylko wspiera rozwój innych, ale też tworzy przestrzeń, w której może wzrastać społeczność.
Aleksandra Więcka
Story designerka, projektantka innowacji w komunikacji, strateżka, socjolożka.
Specjalistka od projektowania historii. Łączy storytelling z metodą Design Thinking i treningiem kreatywności. Storytelling to dla niej narzędzie stratgicznej komunikacji, analizy i tworzenia kultury organizacji.
Absolwentka Laboratorium Dramatu i Krakowskiej Szkoły Scenariuszowej. Doktorantka na Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie. Wykładała na SWPS i Akademii Leona Kożmińskiego, PWSTiF.
Autorka książki „Jak mówić o sobie dobrze” (Zwierciadło 2020).
Pracuje z liderami, kadrą managerską, przedsiębiorcami i przedsiębiorczyniami, politykami i polityczkami, naukowcami i naukowczyniami.
Uczy innych jak opowiadać o sobie, markach, firmach, filmach i o czym kto jeszcze chce opowiadać.
Współpracowała m.in zTVN, AGORĄ, PKN ORLEN, Hellenic Coca Cola, SheXo Deloitte, TU EUROPA, Siecią Przedsiębiorczych Kobiet, Idea Bank, IMS Group, Mbank, BZWBK, IMS Group, Google, Facebook.
Małgorzata Michaluk
Absolwentka filozofii (lic., UŁ), pedagogiki specjalnej (mgr, UP Kraków) oraz studiów podyplomowych z zakresu edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną (APS) oraz life coachingu (Collegium Civitas). Certyfikowana praktyczka metody Growth Through Play System, aktualnie kształcąca się w podejściu Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach (ukończone szkolenia I i II stopnia oraz 200h szkoleń specjalistycznych) oraz master trenerka w zakresie "Trauma and Resilience, comunity and education track" (ukończyła kurs pod kierunkiem prof Mooli'ego Lahad'a, The Community Stress Prevention Center, Izrael i APS). Aktualnie studentka psychologii.
Od 2012 roku współpracuje z Regionalnym Centrum Wolontariatu w Łodzi, gdzie wspiera liderów organizacji pozarządowych w budowaniu i opiekowaniu się społecznościami wolontariuszy oraz tworzeniu odpornych organizacji i społeczności. Specjalizuje się w pracy z osobami w spektrum autyzmu, wykorzystując podejście rozwojowe oparte na relacjach i podejście skoncentrowane na rozwiązaniach. Zajmuje się tematyką inkluzji społecznej, prowadzi warsztaty dotyczące tworzenia przestrzeni przyjaznych neuroróżnorodności. Prowadzi także kręgi kobiet.
Anna Bany
Od ponad dwudziestu lat łączy rolę arteterapeutki, opowiadaczki baśni i terapeutki pracy z ciałem, w nieustannym zafascynowaniu tym, jak poprzez ciało, język symboli, sztuki i baśni można docierać do wskazówek i odpowiedzi, czekających w nas na odkrycie.
Pracuje terapeutycznie, asystując w odkrywaniu opowieści, możliwości i sił, jakie tkwią w każdym z nas, sięgając do mądrości ciała i potencjału zdrowia, rozumianego holistycznie jako całość. Prowadzi także szkolenia edukacyjne oraz warsztaty rozwojowe, związane z tematyką ciała, emocji, ucieleśnienia oraz wszystkiego, co może wspierać układ nerwowy i budować lepsze relacje ze sobą, innymi oraz światem.
Ukończyła Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, kierunek Filozofia na Wydziale Nauk Społecznych i Podyplomowe Studium Arteterapii (współorganizowane przez Katedrę Psychiatrii AM w Łodzi oraz Polski Komitet INSEA). Specjalizuje się w terapii czaszkowo-krzyżowej biodynamicznej wg Andrei Axt (Canada), Gentle Bio-Energetics oraz pracy z układem nerwowym w oparciu o teorię poliwagalną dr Stephena Porgesa.
Swój warsztat rozwija od lat, ma za sobą liczne kursy i szkolenia: instruktorski kurs jogi, bodyfulness, , terapii tańcem i ruchem, integralne studium pracy z osobami po traumie. Przeszła też przez wiele szkoleń i warsztatów, związanych z językiem ciała, dotykiem, ruchem, mindfulness, współczuciem, sztuką oraz symboliką baśni i snów w różnych modalnościach.
Obecnie uczy się Integral Somatic Psychology (dr Raja Selvam) w Instytucie Terapii Psychosomatycznych.
Fascynuje ją piękno niedoskonałości i Ruch Autentyczny z jego uważnością na to, jak procesy psychiczne przekładają się na jakość ruchu, pozwalając integrować to, co świadome i nieświadome.
Magdalena Aiszima Polkowska
Baśniarka, pochodzi z Gdańska.
Kształciła się na wydziale antropologii i ekologii w New Jersey i Kalifornii.
Opowiadaniem historii zajmuje się od ” dawna niedawna”. Inspiracje czerpie z ciszy Siebie samej,
oraz Ludów, wśród których mieszkała:na rezerwatach plemienia Lakotów w Południowej Dakocie, w Meksyku, w Kazachstanie, oraz stepach Republiki Tuwińskiej w Południowej Syberii.
Prowadziła słuchowisko radiowe na falach Polskiego Radia New York, 910 AM, „Baśnie Pieśni Ludów Ziemi”.
W ramach projektu założyła również Sacred Theater Collective - teatr, który inscenizował baśnie dla dorosłych, jak również dla dzieci.
Od 2012 roku, Baśnie Ludów Ziemi węrdrują po Polsce, nieustannie pielęgnując tradycję Baśniarstwa.
Od paru lat Magda prowadzi warsztaty, aby wesprzeć tych którzy pragną wejść na Ścieżkę opowiadania Baśni. W 2022 roku powstał pierwszy Tom Księgi Baśnie Ludów Ziemi.
Obecnie trwa praca nad drugim Tomem.
Anja Franczak
Kulturoznawczyni i artystka. Edukatorka w obszarze umierania, śmierci i żałoby. Założycielka Instytutu Dobrej Śmierci. Wspiera osoby na ostatnim etapie życia, osoby po stracie bliskiego, oraz tych, którzy im towarzyszą. Jako celebrantka / mistrzyni ceremonii tworzy i prowadzi osobiste rytuały pożegnania i humanistyczne ceremonie pogrzebowe.
Studiowała sztuki sceniczne w Hildesheim (Niemcy), Bolonii (Włochy) i Zagrzebie (Chorwacja). Po 10 latach jako producentka filmowa szkoliła się w Heidelbergu w Instytucie Duszpasterstwa Klinicznego (Institut für Klinische Seelsorgeausbildung) i stała się profesjonalną towarzyszką w żałobie certyfikowaną przez Federalne Stowarzyszenie Towarzyszenia w Żałobie w Niemczech (Bundesverband Trauerbegleitung e.V.). Jako doula umierania i certyfikowana instruktorka międzynarodowej inicjatywy Kursów Ostatniej Pomocy (Letzte Hilfe) zajmuje się edukacją o procesie umierania i holistyczną perspektywą na życie i śmierć. Autorka książki dla dzieci "Żaba. Mała opowieść o żałobie". Anja Franczak
Kacper Lemiesz – aktywista kulturowy i duchowy, chamski badacz. Twórca projektów poszukujących żyznych opowieści i praktyk związanych z dorastaniem i wchodzeniem w dorosłość (TU, Strajk Uczniowski, Rośnie). Dyrektor ds. wagarów w Liceum Sowizdrzała w Katowicach. Uczeń Jaca Jakubowskiego, Miki Kashtan, Tsili Piran, Martina Cadee i Stephena Jenkinsona. Ukończył szkołę mitu Martina Shaw i 2 intensywne kursy Animas Valley Institute.
Czasem prowadzi sesje ind., ceremonie przejścia i procesy dla organizacji.