Celem kształcenia jest przygotowanie studenta do rozpoznawania, wykrywania oraz przeciwdziałania zachowaniom niezgodnym z prawem w cyberprzestrzeni.
Absolwent uzyska wszechstronną wiedzę w zakresie informatyki, technik informacyjnych i zagadnień prawnych w cyberprzestrzeni oraz umiejętności praktyczne z zakresu wykrywania przestępczości komputerowej, prowadzenia czynności dochodzeniowo-śledczych oraz operacyjno-rozpoznawczych, co stwarza szansę do podjęcia zatrudnienia w organach ścigania, jak również w sektorze prywatnym, na stanowiskach związanych z ochroną danych i bezpieczeństwem informacji.
Perspektywy zawodowe dla absolwentów kierunku "Cyberbezpieczeństwo" w CKP
Absolwent studiów podyplomowych na kierunku „Cyberbezpieczeństwo” to specjalista przygotowany do pracy w instytucjach i firmach, które cenią sobie bezpieczeństwo danych i niezawodność systemów IT. Zdobytą wiedzę można wykorzystać w działach IT, w sektorze finansowym, telekomunikacyjnym, energetycznym, jak również w administracji publicznej, wojsku, służbach specjalnych czy firmach zajmujących się doradztwem i audytem bezpieczeństwa.
Dzięki kompetencjom z zakresu zarządzania cyberbezpieczeństwem, bezpieczeństwa informacji, zarządzania ryzykiem, a także znajomości zagadnień technicznych i prawnych, absolwenci znajdują zatrudnienie m. in. jako:
analitycy zagrożeń i incydentów bezpieczeństwa,
specjaliści ds. bezpieczeństwa IT,
konsultanci w zakresie cyberbezpieczeństwa,
administratorzy systemów informatycznych z rozszerzonym zakresem obowiązków,
eksperci ds. bezpieczeństwa infrastruktury,
pracownicy odpowiedzialni za zgodność z regulacjami w instytucjach państwowych.
Studia te otwierają także możliwość dalszego rozwoju w obszarach badawczych oraz zdobywania międzynarodowych certyfikatów. To kierunek dla osób, które chcą łączyć kompetencje techniczne z analitycznym podejściem do zarządzania ryzykiem i ochrony zasobów informacyjnych.
Studia podyplomowe "Cyberbezpieczeństwo" dedykowane są:
- funkcjonariuszom służb mundurowych;
- osobom odpowiedzialnym za bezpieczeństwo teleinformatyczne w Instytucjach Publicznych oraz Prywatnych Przedsiębiorstwach;
- wszystkim zainteresowanym tematyką bezpieczeństwa w cyberprzestrzeni.
- Teoria cyberprzestępczości
- Przestępstwo komputerowe w rozumieniu prawa karnego i cywilnego
- Cyberprzestępczość w ujęciu prawa międzynarodowego
- Ochrona danych osobowych
- Cloud computing, repozytoria danych
- Informatyczne nośniki danych
- Dowody cyfrowe
- Bezpieczeństwo IT
- Informatyka śledcza
- Cyberterroryzm
- Strategia zarządzania bezpieczeństwem informacji wewnątrz organizacji
- Wywiad otwarto źródłowy
- Analiza kryminalna w procesie wykrywania cyberprzestępców
- Analiza meta danych plików, telefonicznych i danych z systemów geoinformacyjnych
- Przestępczość gospodarcza
- Zagrożenia dla elektronicznych systemów płatności
- Informatyka śledcza, ślady cyfrowe – ujawnianie i zabezpieczanie
- TOR, deepweb, darknet
2 semestry
mgr Emilia Szczęsna – koordynator studiów podyplomowych
Absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, doktorantka na Wydziale Prawa. Od 2018 roku nauczyciel akademicki oraz ekspert w zakresie prawnych i organizacyjnych aspektów bezpieczeństwa informacji, ochrony danych osobowych oraz zgodności z regulacjami krajowego systemu cyberbezpieczeństwa. Audytor wiodący norm ISO/IEC 27001:2022 (System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji) oraz ISO 9001:2015 (System Zarządzania Jakością). Posiada bogate doświadczenie w realizacji audytów, przeglądów i wdrożeń systemowych w administracji publicznej oraz w sektorze prywatnym. Odznacza się wysokimi kompetencjami organizacyjnymi w zakresie tworzenia i prowadzenia studiów podyplomowych oraz programów szkoleniowych poświęconych cyberbezpieczeństwu, ochronie danych osobowych i prawu zamówień publicznych. Autorka licznych publikacji naukowych łączących problematykę cyberbezpieczeństwa i prawa administracyjnego, w szczególności w kontekście sankcji administracyjnych, ochrony informacji, odpowiedzialności organów publicznych w środowisku cyfrowym. Członek Karpackiego Towarzystwa Naukowego i Oświatowego. W latach 2013–2017 dziennikarka Dziennika Gazety Prawnej. Z pasji – od lat rozwija działalność wydawniczą i edukacyjną. Jako właścicielka wydawnictwa tworzy i opracowuje treści popularyzujące wiedzę m.in. dot. cyberbezpieczeństwa i etyki cyfrowej. Interesuje się psychologią bezpieczeństwa informacji oraz rozwojem kompetencji cyfrowych w administracji publicznej.
podkom. Tobiasz Gondzik
Ekspert ds. cyberbezpieczeństwa. Inżynier informatyki, absolwent studiów magisterskich na kierunku Bezpieczeństwo Wewnętrzne, ekonomista. Od ponad dwudziestu lat związany zawodowo z sektorem bezpieczeństwa wewnętrznego, gdzie realizował zadania analityczne, operacyjne i szkoleniowe w obszarze zwalczania przestępczości gospodarczej, korupcyjnej i cybernetycznej.
Od 2015 roku zaangażowany w działalność wyspecjalizowanych struktur odpowiedzialnych za rozpoznawanie i przeciwdziałanie zagrożeniom w cyberprzestrzeni, w tym przestępstwom związanym z praniem pieniędzy przy użyciu kryptowalut, naruszeniami prawa własności intelektualnej oraz cyberatakami o charakterze sieciowym. Trener i dydaktyk w zakresie cyberbezpieczeństwa oraz nowoczesnych technik informatycznych, z doświadczeniem w szkoleniu osób indywidualnych i kadry kierowniczej. Od 2022 roku współpracuje z NASK prowadząc szkolenia indywidualne typu VIP z zakresu bezpieczeństwa cyfrowego i ochrony informacji. Specjalizuje się w analizie i przeciwdziałaniu incydentom typu DDoS, MITM, ransomware oraz oszustwom internetowym. Posiada również uprawnienia instruktora strzelectwa taktycznego. Prywatnie pasjonat głębokich sieci neuronowych, technologii radiowych, kryptografii, blockchain oraz bezpieczeństwa systemów teleinformatycznych.
podkom. Łukasz Kufel
Ekspert ds. cyberbezpieczeństwa. Absolwent studiów magisterskich na kierunku Bezpieczeństwo Wewnętrzne oraz Cyberbezpieczeństwo (obszar badawczy: anonimizacja w Internecie). Od ponad dekady związany zawodowo z obszarem bezpieczeństwa, realizując zadania o charakterze analitycznym, operacyjnym i szkoleniowym. Posiada szerokie doświadczenie w zakresie analizy incydentów cybernetycznych, w tym ataków typu ransomware, oszustw internetowych oraz innych przestępstw z wykorzystaniem technologii informatycznych. Zajmuje się zabezpieczaniem i analizą dowodów cyfrowych, oceną podatności systemów oraz reakcją na incydenty bezpieczeństwa. Prowadzi zajęcia z zakresu cyberbezpieczeństwa, współczesnych zagrożeń cyfrowych, śledztw informatycznych i dowodów elektronicznych, łącząc teorię z wieloletnią praktyką. Specjalizuje się w stosowaniu narzędzi pentesterskich, metod anonimizacji oraz technik przeciwdziałania śledzeniu w sieci. Hobby: sport, podróże, technologie IT i narzędzia pentesterskie.
dr Magdalena Celeban
Doktor nauk społecznych, ukończyła studia podyplomowe w PAN, Instytucie Nauk Prawnych z zakresu: „Pełnienia funkcji Inspektora ochrony danych”, jak również „Inspektor ochrony danych – poziom zaawansowany” w Wyższej Szkole Bankowej. Zainteresowania zarówno zawodowe jak i naukowe łączy wykorzystując swoją wiedzę z zakresu prawa przetwarzania danych danych osobowych jak również z zarządzania procesem i organizacją. Ukończyła „Psychologię przywództwa” na Akademii WSB, obecnie studiuje w Akademii Górniczo – Hutniczej w Krakowie na kierunku Cyberbezpieczeństwo – zarządzanie bezpieczeństwem informacji. Ukończone szkolenia z zakresu: Przejście na nową normę ISO/IEC 27001:2022; Auditor Wewnętrzny Systemu Zarządzania Ciągłością Działania ISO 22301:2019; Szkolenie – ISO 31000 Zarządzanie ryzykiem; Szkolenie - Zarządzanie ryzykiem w systemach bezpieczeństwa informacji zgodnie z ISO/IEC 27005:2018. Członkini grup roboczych w Ministerstwie Cyfryzacji ds. ochrony danych osobowych. Wykładowca AHE w Łodzi oraz Akademii WSB w Dąbrowej Górniczej z zakresu ochrony danych osobowych, zarządzania bezpieczeństwem informacji w organizacjach, etyki w procesach zarządzania. Autorka licznych publikacji z zakresu ochrony danych osobowych, nowych technologii, etyki. Członkini Stowarzyszenia Inspektorów Ochrony Danych SABI, Cyber Women Community. Ekspert, szkoleniowiec ORKE. Fundatorka i Prezeska fundacji: Niech Się … Dzieje. Inicjatorka działań związanych z szerzeniem wiedzy na temat ochrony danych osobowych, nagradzana zarówno przez organ nadzorczy, jak również Prezydenta Miasta Częstochowa. Właścicielka firmy: „ODO” zajmującej się szkoleniami, audytami i wdrożeniami z zakresu RODO i cyberbezpieczeństwa. Pełni funkcję Inspektor ochrony danych zarówno w podmiotach publicznych, jak również w sektorze prywatnym, stowarzyszeniach i fundacjach. Współpracuję z młodymi, zdolnymi ludźmi z całej Polski, wierząc silnie w moc "reverse mentoring".
dr Izabela Iwanowicz
Ekspertka w zakresie bezpieczeństwa międzynarodowego i polityki cyberbezpieczeństwa, nauczyciel akademicki i doktor nauk humanistycznych. Absolwentka Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach, wykładowczyni Społecznej Akademii Nauk w Bełchatowie oraz Akademii Piotrkowskiej. Od ponad 20 lat zajmuje się problematyką bezpieczeństwa narodowego, samorządowego i informacyjnego w kontekście współczesnych zagrożeń globalnych. Posiada doświadczenie dydaktyczne zdobyte m.in. w Wojskowej Akademii Technicznej w Warszawie, gdzie prowadziła zajęcia z zakresu bezpieczeństwa państwa i obronności. W swojej pracy naukowej łączy perspektywę historyczno-prawną z analizą współczesnych zjawisk takich jak cyberkonflikty, suwerenność cyfrowa państw, międzynarodowe prawo cyberprzestrzeni oraz etyka bezpieczeństwa informacji. Autorka i współautorka publikacji naukowych dotyczących bezpieczeństwa informacyjnego i edukacji dla bezpieczeństwa. Prelegentka licznych konferencji krajowych i międzynarodowych poświęconych bezpieczeństwu cyfrowemu, prawnym aspektom ochrony danych i zarządzaniu bezpieczeństwem w jednostkach publicznych. Ukończyła studia podyplomowe z zakresu przysposobienia obronnego, zarządzania w oświacie oraz Executive Master of Business Administration, co pozwala jej łączyć wiedzę prawną, strategiczną i organizacyjną z praktyką zarządzania bezpieczeństwem informacji. W pracy dydaktycznej kładzie nacisk na: rozwój świadomości prawnej w kontekście cyberzagrożeń, międzynarodowe regulacje dotyczące cyberprzestrzeni (ONZ, UE, NATO, Tallinn Manual), praktyczne aspekty ochrony danych i odpowiedzialności państw w cyberprzestrzeni. Odznaczona Medalem Komisji Edukacji Narodowej, Brązowym Krzyżem Zasługi oraz medalami za działalność na rzecz bezpieczeństwa i edukacji.
dr Jacek Cheda
Absolwent Wydziału Prawa i Administracji UŁ, na którym, po ukończeniu studiów doktoranckich w roku 2000 uzyskał tytuł doktora nauk prawnych. Od 1998 r. do 2020 r. pracownik naukowo dydaktyczny Akademii Humanistyczno – Ekonomicznej w Łodzi, na której pełnił także funkcje: Prodziekana ds. studenckich (1998-2004), Dziekana Wydziału Zamiejscowego w Koninie, Prorektora ds. studiów Niestacjonarnych i Zamiejscowych (lata 2004-2009), dziekana Wydziału Zamiejscowego (filii) w Sieradzu (lata 2016-2019). W latach 2011-2015 zatrudniony była także na stanowisku adiunkta Wyższej Szkole Humanistyczno – Ekonomicznej w Sieradzu. W latach 2020-2022 zatrudniony był w Wyższej Szkole Ekologii i Zarządzania w Warszawie, a od 2022 r. pracownik na stanowisku adiunkta w Wyższej Szkole Biznesu i Nauk o Zdrowiu w Łodzi. Współpracował i współpracuje również z innymi uczelniami: Politechiką Łódzką Uniwersytetem Adama Mickiewicza w Poznaniu, z Bydgoską Wyższą Szkołą Główną, Wyższą Szkołą Menedżerską w Warszawie, Uniwesytetem Łódzkim oraz Wyższą Szkołą Kształcenia Zawodowego we Wrocławiu. Autor 3 podręczników, przeszło 70 rozdziałów monografii i artykułów, przede wszystkim z obszaru, prawa ochrony środowiska, bezpieczeństwa (w tym cyberbezpieczeństwa, bezpieczeństwa i porządku publicznego, bezpieczeństwa ekologicznego, bezpieczeństwa wewnętrznego UE), prawa administracyjnego (w tym prawa samorządu terytorialnego, partnerstwa publiczno-prywatnego), prawa ochrony własności intelektualnej, prawa konstytucyjnego, prawa karnego, prawa międzynarodowego, prawa UE oraz zarządzania. Jest redaktorem naukowym 6 monografii oraz redaktorem wydania 15 numerów czasopism. W latach 2011- 2014 członek zarządu Fundacji Ius Medicinae, a od 2023 r. członek zarządu Karpackiego Towarzystwa Naukowego i Oświatowego w Krośnie. W latach 2011-2013 pełnił funkcję redaktora prowadzącego czasopisma Zarządzanie Innowacyjne w Gospodarce i Biznesie, a od 2013 r. jest redaktorem prowadzącym Karpackiego Przeglądu Naukowego. W 2015 r. utworzył Mentoris Centrum Edukacyjno-Logopedyczne. W obrębie działalności edukacyjnej prowadzi kursy i szkolenia w zakresie międzynarodowego, prawa Unii Europejskiej i polskiego prawa wewnętrznego w doniesieniu m. in. do: prawa własności intelektualnej, ochrony informacji niejawnych, ochrony danych osobowych, cyberbezpieczeństwa. Prowadzi również działalność naukową i wydawniczą.
mł. insp. dr Klaudia Ryczek
Absolwentka Wydziału Prawa i Administracji UMK w Toruniu, na którym, po ukończeniu studiów doktoranckiach w roku 2024 r. uzyskała tytuł doktora nauk prawnych. Od 2003 r. funkcjonariusz Wydziału Kryminalnego, (praca dochodzeniowo-śledcza, operacyjno-rozpoznawcza, głównie w zakresie przestępczości gospodarczej i korupcji). Od 2013 r. praca na stanowiskach kierowniczych (z-ca naczelnika Wydziału Kryminalnego, naczelnik Wydziału Kryminalnego, Pierwszy Zastępca Komendanta Powiatowego Policji w Tucholi). Szkoleniowiec z zakresu doskonalenia zawodowego policjantów w zakresie problematyki prawa karnego, zmian w przepisach karnych, a także w dziedzinie ochrony praw człowieka, dyskryminacji i nierównego traktowania. Autorka publikacji z obszaru prawa karnego oraz karno-skarbowego.
mgr inż. Kamila Kurowska
Główny specjalista Biura Łączności i Informatyki Komendy Głównej Policji. Z wykształcenia inżynier informatyki, absolwentka studiów magisterskich na kierunku Bezpieczeństwo Wewnętrzne, studiów licencjackich na kierunku Administracja bezpieczeństwa i porządku publicznego. W policji od 2008 roku. Początkowo pracownik pionu kryminalnego, od 2012 r. specjalista Biura Wywiadu i Informacji Kryminalnych KGP. Od 2023 r. związana zawodowo z pionem logistyki - Wydziałem Utrzymania Systemów Informatycznych Policyjnych i Krajowych Biura Łączności i Informatyki KGP. Ukończyła specjalistyczne szkolenie w zakresie ochrony informacji niejawnych w systemach teleinformatycznych przeprowadzone przez ABW, szkolenie z zakresu prowadzenia analiz geoprzestrzennych z wykorzystaniem oprogramowania ArcGIS wraz z rozszerzeniami, a także posiada certyfikat z akredytowanego szkolenia ITIL® 4 Foundation, który określa umiejętności i znajomość zasad zarządzania usługami IT. Posiada wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu szkoleń dla koordynatorów KWP/KSP, CBŚP i szkół Policji w zakresie nadzoru nad wprowadzaniem danych do systemu teleinformatycznego KSIP (Krajowy System Informacyjny Policji).
- podpisana kopia dyplomu ukończenia studiów wyższych
- oświadczenie o zgodności danych (dostępny w WPS po rejestracji)
- umowa (dostępna w WPS po rejestracji)
Najważniejsze informacje o kierunku:
- gwarancja stałej ceny
- nacisk na zajęcia praktyczne- profesjonalna kadra pedagogiczna
- zajęcia stacjonarne realizowane w postaci webinarów na Platformie Zdalnego Nauczania
Organizatorem kształcenia jest Centrum Kształcenia Podyplomowego, Akademii Humanistyczno- Ekonomicznej w Łodzi, we współpracy z Polskim Uniwersytetem Wirtualnym.
Egzamin Końcowy odbędzie się stacjonarnie w siedzibie AHE w Łodzi.
Rekrutacja na wszystkie kierunki w ofercie CKP prowadzona jest dwa razy w roku:
- Rekrutacja na semestr zimowy - zapisy prowadzone w miesiącach czerwiec-wrzesień, planowany termin rozpoczęcia zajęć koniec października/początek listopada
- Rekrutacja na semestr letni - zapisy prowadzone w miesiącach styczeń-luty, planowany termin rozpoczęcia zajęć koniec marca/początek kwietnia.
Dynamiczny rozwój technologii oraz rosnąca liczba zagrożeń cyfrowych sprawiają, że kompetencje w zakresie cyberbezpieczeństwa są dziś jednymi z najbardziej poszukiwanych na rynku. Centrum Kształcenia Podyplomowego w Łodzi oferuje dwusemestralne, podyplomowe studia online w języku polskim, które przygotowują do efektywnego działania w obszarze cyberbezpieczeństwa, zarówno w sektorze publicznym, jak i prywatnym.
Program studiów został opracowany z myślą o osobach pragnących zdobyć lub pogłębić wiedzę z zakresu zarządzania cyberbezpieczeństwem, systemów informatycznych, zarządzania informacją oraz aspektów prawnych związanych z bezpieczeństwem cyfrowym. Zajęcia prowadzone są przez wykwalifikowaną kadrę dydaktyczną – w tym praktyków z doświadczeniem w zarządzaniu ryzykiem, analizie zagrożeń, wykrywaniu podatności oraz w zakresie bezpieczeństwa IT i zakresie bezpieczeństwa informacji.
Głównym celem kierunku jest przekazanie praktycznej wiedzy umożliwiającej skuteczne funkcjonowanie w różnych domenach cyberbezpieczeństwa – od bezpieczeństwa informacji, przez zarządzanie incydentami, aż po wdrażanie polityk i procedur ochrony danych. Uczestnicy studiów zyskują także solidne podstawy w zakresie bezpieczeństwa narodowego, technologii informacyjnych, a także praktyk obowiązujących w instytucjach państwowych i organizacjach międzynarodowych.
Studia prowadzone są w trybie online, co pozwala na elastyczne łączenie nauki z obowiązkami zawodowymi. Koszt uczestnictwa w programie to 6000 zł za cały cykl kształcenia.