Celem studiów jest zwiększenie umiejętności w zakresie kompetencji miękkich niezbędnych do wprowadzenia kultury Lean w organizacji, a także poznanie praktycznych narzędzi niezbędnych do optymalizowania procesów w firmie. Student uzyska niezbędną wiedzę w zakresie maksymalizacji jakości współpracy zespołowej i eliminowania start w biznesie, a także procesów związanych z doskonaleniem umiejętności stosowania filozofii Lean w praktyce. Wiedza zdobyta podczas studiów pozwoli na praktyczne wdrożenie efektywnej strategii zarządzania biznesem.
AdresaciStudia podyplomowe Lean Management to program kierowany do wszystkich osób zainteresowanych tematyką szczupłego zarządzania, chcących zwiększyć swoje umiejętności i kompetencje w zakresie doskonalenia procesów, a także do przedsiębiorców, pracowników działów Lean, Kaizen, Ciągłego Doskonalenia i specjalistów oraz inżynierów zajmujących się optymalizowaniem procesów w firmie.
Studia są skierowane również do kadry kierowniczej wyższego i średniego szczebla; gdyż pozwalają nabyć kompetencje potrzebne do maksymalizacji jakości pracy własnej i swoich pracowników zwiększając jednocześnie konkurencyjność organizacji na rynku.
Na studia zapraszamy kandydatów posiadających wykształcenie wyższe I lub II stopnia.
W programieModuł I : Główne koncepcje doskonalenia procesów
- TOC. Teoria ograniczeń
- Six Sigma. Metoda zarządzania jakością oparta na statystyce
- TPS. System Produkcyjny Toyota
- KAIZEN
Moduł II : Zagraj w Lean. Gra symulująca proces produkcyjny
- Podstawy szczupłego zarządzania
- Podstawowe narzędzia stosowane w Lean Manufacturing
- Mierniki efektywności procesów
- Rezultaty wynikające z zastosowania narzędzi Lean.
Moduł III : 5S. Organizacja miejsca pracy i zarządzanie wizualne
- Analiza sytuacji
- Czerwone etykiety
- Organizacja stanowiska pracy – 5S
- Audyty obszarów
- Informacja wizualna a zarządzanie wizualne
- Wizualizacja efektywności za pomocą wskaźników
Moduł IV : Praca standaryzowana
- Czas taktu a czas cyklu
- Pełne obciążenie pracą
- Aspekty BHP, jakościowe i efektywność w procesie standaryzacji
- Dokumentacja standardu
Moduł V : Rozwiązywanie problemów
- PDCA
- Zastosowanie Diagramu Ishikawy w rozwiązywaniu problemów
- Metoda 5 Why jako droga do poszukiwania źródła problemów
- Grupowe generowanie możliwych rozwiązań z wykorzystaniem metody superpozycji i klasycznej burzy mózgów
- Generowanie rozwiązań w oparciu o model GROW
- Ocena możliwych rozwiązań z wykorzystaniem najpopularniejszych macierzy
Moduł VI : Kaizen. Ciągłe doskonalenie procesów
- Analiza brakowości w procesie
- Kaizen jako metoda generowania usprawnień
- Zasady prowadzenia warsztatów Kaizen
- System sugestii pracowniczych – Kaizen Box i rezultaty z jego wprowadzenia
- Proces zbierania, oceniania i wdrażania sugestii pracowniczych
- Sposoby wynagradzania pracowników w systemie Kaizen Box
- Komunikacja wewnętrzna projektu Kaizen Box
Seminarium
Moduł VII : VSM. Mapowanie strumienia wartości – case study
- Mapa stanu obecnego
- Identyfikacja wąskich gardeł i strat w procesie
- Mapa stanu przyszłego
Moduł VII : Lean in supply chain – gra symulacyjna
- Wybór dostawców
- Ocena jakości dostawców
- Zarządzanie zapasami
- Wielkość zapasów
- Kolejkowanie (FIFO, LIFO)
- System Kanban
- Dostarczanie surowców do stanowiska pracy – rola mleczarza
TWI – instruktarz stanowiskowy
Moduł VIII : Lean Leader. Przywództwo w kulturze Lean
- Jak zaangażować całą organizację w proces usprawnień
- Obowiązki i rola lidera
- Lean to nie tylko narzędzia
Moduł IX : TPM. Zarządzanie sprawnością maszyn i urządzeń
- Cele i filary TPM
- Autonomiczne utrzymanie ruchu
- Narzędzia stosowane w TPM
- Wskaźniki OE i OEE
- Zarządzanie awariami
- Eliminowanie awarii
SMED. Szybkie przezbrojenie maszyn
- Czynności wewnętrzne
- Czynności zewnętrzne
- Obserwacje procesu
- Generowanie usprawnień w procesie przezbrojeń
Moduł X : Komunikacja w organizacji i zespole. Zarządzanie zmianą
- Potrzeba zmiany i przebieg procesu zmiany
- Postaw wobec zmian
- Przekonania wspierające i przekonania ograniczające
- Rozpoznanie potrzeby zmiany i źródła zmian
- Gotowość do zmian, dynamika zmian
Budowanie efektywnych zespołów
Warunki efektywnej współpracy
- Typy osobowości, czyli kogo masz w grupie
- Zasady tworzenia i działania wysokowydajnych zespołów
- Etapy rozwoju zespołu
- Dynamika zespołu: role grupowe
Moduł XI : DMAIC – zastosowanie metodyki Six Sigma w rozwiązywaniu problemów
- Statystyczne podejście do problemu
- Zastosowanie narzędzia DMAIC jako narzędzia pracy projektowej
- Stabilizacja procesu
Teoria Hoshin Kanri vs. teoria zarządzania przez cele
- Budowanie zrozumienia pracowników poprzez przełożenie dźwigni wzrostu na aktywności, które na co dzień wykonują
- Metody wyznaczania celów
- Sposoby wizualizacji i monitorowania celów i projektów
Moduł XII : Tworzenie i wdrażanie kultury lean w całej organizacji
- Podejście do kultury organizacji wg Schein’a
- Model Kottera we wprowadzaniu zmian na poziomie kulturowym
- Czynniki wpływające na zmianę kultury organizacji
Moduł XIII : Study Vist w jednej z firm produkcyjnych w województwie śląskim.
Seminarium
KorzyściPo studiach proponujemy podejście do egzaminu Green Belt. Wiąże się on z realizacja projektu optymalizacyjnego, który przyniesie min. 15 000 zł oszczędności w skali roku. Egzamin polega na opisaniu problemu i metod dojścia do rozwiązania wraz ze szczegółowym opisem tych działań i podlega obronie pracy.
Uczestnik otrzymuje certyfikat Brainstorm Group w zakresie Green Belt Six Sigma.
Czas trwania2 semestry
Opiekun merytorycznySebastian Matyniak
KadraSebastian Matyniak – Prezes zarządu, starszy konsultant i trener w Brainstorm Group
Lider i wizjoner, który wyznacza kierunki rozwojowe Grupy BRAINSTORM. Zawsze dąży do celu z poszanowaniem wartości własnych i Klienta oraz z troską o Zespół. Pasjonat teorii ciągłego doskonalenia.
Absolwent studiów MBA, z wykształcenia ekonomista. Interdyscyplinarne doświadczenie z różnych korporacji pozwala mu bardzo szybko adaptować się do danej branży, Klienta i kultury organizacyjnej. W swojej praktyce zawodowej zajmował się szeroko pojętym rozwojem organizacji, wdrażaniem i tworzeniem standardów sprzedaży i zarządzania, tworzeniem strategii biznesowej oraz modeli biznesowych, doradztwem w zakresie Lean Management. Aktywny w środowisku naukowym - członek rady programowej Fundacji Absolwentów MBA Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, członek Rady Ekspertów w Wyższej Szkole Biznesu w Dąbrowie Górniczej.
Jego przygotowanie trenerskie to uczestnictwo w Szkole Trenerów Biznesu oraz w wielu warsztatach z zakresu prowadzenia i doskonalenia umiejętności trenerskich i coachingowych. Ma za sobą ponad 1500 dni szkoleniowych, ponad 100 dni doradztwa dla najwyższej kadry menedżerskiej, ponad 200 dni pracy doradczej w zakresie Lean Management oraz ponad 250 sesji coachingowych. Zawodowo jest twórcą wielu projektów, nowatorskich metod, w szczególności w zakresie sprzedaży. Twórca wielu modelów sprzedaży wykorzystywanych głównie w branży finansowej i mediowej, wielu gier symulacyjnych, wielu autorskich rozwiązań szytych dla konkretnego Klienta. Ma w dorobku sukcesy w dziedzinie Lean Management (głównie w branży motoryzacyjnej) – zmiana poziomu braków produkcyjnych z 1,6% do 0,4%, zwiększenie produktywności o 20%, wyeliminowanie WIP poprzez wprowadzenie One Piece Flow, wprowadzenie systemu Pull, redukcja czasów przezbrojeń gdzie najbardziej spektakularny projekt to z 6,5h do 19 min.
Agnieszka Należnik-Jurek – ekspert ds. Lean
Absolwentka Politechniki Śląskiej na kierunku Zarządzanie i Inżynieria Produkcji. W roku 2014 ukończyła także studia podyplomowe Akademia Lean Lidera w WSB. Doskonaleniem procesów zajmuje się od paru lat, a swoje pierwsze kroki stawiała w firmie General Electric współpracując z pasjonatami Lean. Obecnie jako Lean Lider odpowiada za efektywność procesów produkcyjnych jak również służb wsparcia oraz prowadzi szkolenia z zakresu szczupłej produkcji.
Michał Bratek – ekspert ds. Lean i logistyki
Absolwent wydziału Organizacji i Zarządzania Politechniki Śląskiej w Gliwicach, już w czasie studiów ukierunkowany na firmy produkcyjne. W 2011 roku ukończył także Szkołę Trenerów Biznesu.
Jego doświadczenie zawodowe obejmuje 12 lat pracy w logistyce w międzynarodowych firmach produkcyjnych. Dzięki doświadczeniom zdobytym w różnych branżach (automotive, budowlanej) potrafi skutecznie diagnozować problemy i dobierać optymalne metody ich rozwiązania. Od 8 lat kieruje kilkudziesięcioosobowymi zespołami osób i odpowiada za całokształt logistyki w firmach, w tym gospodarkę magazynową, planowanie produkcji, zakupy oraz wysyłki. Posiada doświadczenie w projektowaniu magazynów. W dziedzinie Lean production specjalizuje się systemach PULL i doskonaleniu przepływów materiałowych.
W swojej pracy doradczo-szkoleniowej pracował m in. z takimi firmami i instytucjami jak DsSmith (branża opakowaniowa), Proseat (automotive), Sanpol (branża instalacyjna) Polską Agencją Prasową, HFG Polska oraz CMC (branża stalowa) czy IKEA.
Jakub Kaczorowski – ekspert ds. Lean
Menedżer wysokiego szczebla z ponad 19-letnim stażem w korporacjach, dużych i małych firmach wielu branż w tym również administracji publicznej.
Absolwent Politechniki Łódzkiej, z zawodu inżynierii inżynierii chemicznej i procesowej oraz inżynierii środowiska, konsultant, auditor, menedżer projektów i dyrektor w dużych organizacjach. Absolwent studiów podyplomowych Zarządzania Jakością oraz studiów MBA w Polsko-Amerykańskim Centrum Zarządzania wraz Uniwersytetem Maryiland w USA. Jest certyfikowanym Green Beltem (metodologia SIX Sigma).
Uczestnik wielu szkoleń, warsztatów, sesji coachingowych.
W karierze zawodowej jako trener, konsultant i menedżer pracował m.in. z takimi firmami jak: Philips Lighting Poland, SANITEC GROUP, Okna Rąbień, GIBO, TINBY, Pfleiderer Group S.A., Starostwo Powiatowe w Pabianicach, Starostwo Powiatowe w Słupsku, Urząd Miejski w Pabianicach, PNG sp. z o.o., EKO OKNA S.A., Kancelaria Prawna Derdzikowski, Szczepaniak, EMKO s.c., Creotech Instruments, Vlassenroot Polska sp. z o.o., ProBusiness, Prowadzi szkolenia m.in. z zakresu Systemów Zarządzania, Total Quality Management, Narzędzi Jakości, Zarządzania Projektami, Lean Management, Zarządzania Zmianą.
Michał Gądek – ekspert ds. Lean
Posiadający wieloletnie doświadczenie zawodowe w zakresie narzędzi Lean Manufacturing.
Od przeszło 15 lat związany z przemysłem (w firmach Delphi, ECI i obecnie Hager), od 12 lat specjalizuje się w doskonaleniu procesów produkcyjnych, logistycznych i biznesowych, zarówno jako trener wewnętrzny, jak i zewnętrzny. Posiada bogate doświadczenie we wdrażaniu rozwiązań i budowaniu systemów opartych o ideę Operational Excellence (OpEx).
Absolwent Akademii Ekonomicznej w Katowicach i Politechniki Śląskiej w Gliwicach. Dzięki połączeniu wiedzy i doświadczenia z bardzo różnych obszarów (finanse, informatyka, logistyka, produkcja, Lean Mfg., OpEx) doskonale odnajduje się w bardzo zróżnicowanych zadaniach. W swojej karierze zawodowej pracował w dużych i średnich korporacjach, natomiast jako trener współpracował zarówno z firmami będącymi częścią korporacji, jak i mniejszymi, lokalnymi firmami. Dzięki temu potrafi skutecznie współpracować z ludźmi z bardzo różnych branż i zróżnicowanych struktur organizacyjnych.
Jest specjalistą w zakresie reorganizacji i skracania czasów przezbrojeń w oparciu o metodologię SMED (Single Minute Exchange of Die), doskonaleniu obszarów produkcyjnych lub strumieni wartości w oparciu o dogłębną analizę (głównie metodą Value Stream Mapping, ale również stosuje wiele własnych, autorskich metod analitycznych) oraz specjalistą od projektowania layoutów obszaru / zakładu produkcyjnego w oparciu o zasady Lean Manufacturing.
Aleksander Wyciślik - – ekspert ds. Lean
Continuous Improvement Manager w firmie z branży Automotive, będącej światowym liderem w swojej dziedzinie. Certyfikowany Trener, Trener biznesu, Konsultant. Absolwent Politechniki Śląskiej, Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu oraz programu Leadership, organizowanego przez Harvard Business Review oraz ICAN Institute. Pasjonat filozofii oraz praktyki optymalizacji procesów oraz zwiększania wartości dodanej dla Klientów.
Współpracował między innymi z Artech Polska Sp. Z o.o., Avantor Performance Materials S.A., Centrala Zaopatrzenia Hutnictwa S.A., CHL Sławków (Euroterminal), ESA Logistika Sp. Z o.o. (Grupa Hitachi Transport System Group), Finnveden Polska S.A. , Huta Metali Nieżelaznych Szopienice S.A., Logstor Polska Sp. Z o.o., Manuli – Hydraulics Polska S.A., NT Industry Sp. z o.o., Primo Profile Sp. Z o.o., Plastic Omnium Auto Exteriors Sp. Z o.o, PZL Świdnik S.A., Pfleiderer Grajewo S.A., Pfleiderer MDF Sp. Z o.o., Politechniką Śląską i Uniwersytetem Ekonomicznym w Katowicach.
Autor „szytych na miarę” szkoleń z zakresu Lean Management oraz Practical Problem Solving, zrealizował ponad 4000 godzin szkoleniowych dla pracowników wszystkich szczebli struktur organizacyjnych.
Wymagane dokumentyWymagane dokumenty:
- Formularz zgłoszeniowy
- Kopia dyplomu ukończenia studiów I lub II stopnia
Studia są prowadzone w systemie zaocznym. Zajęcia odbywają się w soboty i niedziele, średnio co dwa tygodnie.
Informacje dodatkoweRekrutacja prowadzona jest dwa razy w roku w terminach:
- czerwiec-wrzesień – Rekrutacja na semestr zimowy
- styczeń-luty – Rekrutacja na semestr letni