Dodane przez mbielski -
Cel studiów

Celem studiów podyplomowych z zakresu psychogerontologii z elementami teleopieki jest kompleksowe przygotowanie do pracy z osobami starszymi oraz na rzecz osób starszych w różnych środowiskach – od opieki instytucjonalnej po usługi świadczone w domu.

Program kształcenia obejmuje zagadnienia psychologiczne, społeczne i zdrowotne, które pozwalają lepiej zrozumieć problemy seniorów i ich funkcjonowanie w okresie późnej dorosłości. Uczestnicy studiów zdobywają praktyczne umiejętności diagnozowania potrzeb, planowania żywienia, udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej oraz planowania działań pomocowych, które realnie wpływają na poprawę jakości życia osób starszych.

Kierunek przygotowuje także do nawiązywania satysfakcjonującego kontaktu z seniorami, co ma kluczowe znaczenie w pracy opiekuńczej, terapeutycznej i aktywizującej. Wiedza zdobyta podczas studiów znajduje zastosowanie zarówno w pracy indywidualnej, jak i zespołowej – np. w strukturach instytucji opieki społecznej czy firm świadczących usługi opiekuńcze.

 

Korzyści

Studia adresowane są do osób, które chcą znaleźć zatrudnienie zarówno w instytucjach pomocy i opieki społecznej, zakładach opiekuńczo leczniczych, hospicjach, zakładach opieki zdrowotnej, placówkach aktywizujących i zrzeszających ludzi starszych (klub seniora, uniwersytetach III wieku), a także jako prywatni opiekunowie osób starszych, ale także w firmach świadczących usługi teleopiekuńcze i telemedyczne.

Dla kogo?

Studia podyplomowe z psychogerontologii z elementami teleopieki skierowane są do osób posiadających wykształcenie wyższe I lub II stopnia, które chcą zdobyć specjalistyczną wiedzę oraz praktyczne umiejętności w pracy z osobami starszymi. To kierunek idealny dla osób pracujących w sektorze opieki społecznej, ochrony zdrowia, organizacji pozarządowych, a także tych, którzy planują podjęcie pracy w obszarze opieki nad seniorami.

Na studiach odnajdą się zarówno osoby, które już zawodowo zajmują się seniorami – np. jako opiekunowie, terapeuci zajęciowi czy pracownicy domów opieki – jak i ci, którzy dopiero chcą rozpocząć pracę w tej dziedzinie.

Program jest również odpowiedni dla tych, którzy interesują się tematyką starzenia, psychologicznymi i społecznymi aspektami okresu starości oraz chcą wspierać jakość życia osób starszych poprzez udzielanie pomocy, prowadzenie zajęć aktywizujących czy działania w zakresie rehabilitacyjnym.

Program kształcenia

Program obejmuje m.in. takie zagadnienia jak:

  • Psychologia starzenia się i starości
  • Przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu
  • Diagnozowanie potrzeb seniorów
  • Podstawy geriatrii
  • Techniki treningu pamięci i terapia zajęciowa
  • Pierwsza pomoc przedmedyczna
  • Praktyka dietetyczna w procesie aktywizacji seniorów
  • Teleopieka i telemedycyna w pracy z seniorem
  • Praca z opiekunami seniorów
  • Elektroniczna dokumentacja medyczna
Czas trwania

2 semestry

Kadra

mgr Aneta Kańtoch - logopeda, neurologopeda kliniczny, pedagog, psychodietetyk, terapeuta karmienia. Absolwentka: Uniwersytetu Opolskiego (studia doktoranckie z zakresu pedagogiki), Akademii Medycznej we Wrocławiu (specjalność: neurologopedia kliniczna), Wyższej Szkoły Bankowej (specjalność: psychodietetyka), Uniwersytetu Opolskiego (specjalności: logopedia, pedagogika pracy), Uniwersytetu Jagiellońskiego (specjalność: pedagogika resocjalizacyjna).

mgr Marta Kozłowska - Koordynator projektów, trener od 2002 roku, metodyk, audytor. Ukończyła wydział Zarządzania Politechniki Częstochowskiej, dziennikarstwo na Uniwersytecie Śląskim i międzywydziałowe studia pedagogiczne Politechniki i Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Częstochowie. Absolwentka szkoły trenerów biznesu MODERATOR. Pracę zaczynała w sieci handlowej jako specjalista, dyrektor marketingu i szkoleń, grafik, PR-owiec. Specjalizowała się w merchandisingu publikując artykuły na ten temat w prasie branżowej. Jako dziennikarz pisała także reportaże w miesięczniku lifestylowym i artykuły do prasy branżowej z dziedziny sprzedaży i merchandisingu. Współautorka „Małego warsztatownika trenerskiego”.

mgr Marcin Kozłowski - Dyrektor zarządzający firmy programistycznej, inżynier oprogramowania, trener i doradca od 2006 roku, audytor. Prezes firmy zajmującej się teleopieką i telemedycną oraz wdrażaniem systemów teleopieki. Absolwent Wydziału Elektrycznego Politechniki Częstochowskiej i podyplomowych studiów zarządzania projektów metodą PMI. Ukończył także Szkołę Trenerów Biznesu MODERATOR. Współautot „Warsztatownika trenerskiego” i wielu artykułów w mediach nt. wykorzystania Internetu w przedsiębiorstwach. Jest też wiceprezesem Żorskiej Izby Gospodarczej. Specjalizuje się w szkoleniach z zakresu IT i ICT, programowania, grafiki, obiegu dokumentów, zarzadzania metodą PMI, a także wsparciem IT w zarządzaniu, edukacji i służbie zdrowia.

mgr Urszula Kłosińska - Od 2017 roku Wiceprezes Fundacji Zimbardo Youth Center - Zarządzanie projektami grantowymi, nadzór nad merytoryczną i ekonomiczną działalnością fundacji, nadzór nad szkoleniami HIP. 2016-2018 - Psycholog w Szpitalu Geriatrycznym im. Jana Pawła II w Katowicach. Od 2013 pracuje jako psycholog w Bytomskiej Szkole Świadomego Rodzicielstwa.

Wymagane dokumenty
  • podpisana kopia dyplomu ukończenia studiów wyższych
  • oświadczenie o zgodności danych (dostępny w WPS po rejestracji)
  • umowa (dostępna w WPS po rejestracji)

Zobacz jak wygląda proces rekrutacji

Organizacja

Organizatorem kształcenia na studiach podyplomowych online jest Centrum Kształcenia Podyplomowego AHE w Łodzi. Zajęcia stacjonarne realizowane są w Filii AHE Wodzisław Śląski.

Informacje dodatkowe

Program studiów – interdyscyplinarne kształcenie osób planujących podjęcie pracy z seniorami

Program studiów podyplomowych z psychogerontologii z elementami teleopieki to przemyślany zestaw zajęć, który przygotowuje do pracy z osobami starszymi w ujęciu praktycznym i nowoczesnym. Obejmuje on kluczowe zagadnienia z zakresu psychologicznych, społecznych i zdrowotnych aspektów starzenia się, a także nowoczesnych technologii wspierających seniorów.

W trakcie studiów słuchacze zdobywają wiedzę i umiejętności m.in. z takich obszarów jak: psychologia starzenia i okresu starości, przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu, diagnozowanie potrzeb seniorów, podstawy geriatrii, a także udzielanie pierwszej pomocy przedmedycznej. Ważnym elementem są również zajęcia praktyczne – techniki treningu pamięci, terapia zajęciowa, praca z opiekunami osób starszych oraz praktyka dietetyczna i planowanie żywienia w procesie aktywizacji seniorów.

Program uwzględnia także zagadnienia związane z teleopieką i telemedycyną w pracy z seniorem, jak również obsługę elektronicznej dokumentacji medycznej, co czyni absolwentów dobrze przygotowanymi do pracy w nowoczesnych placówkach opiekuńczych oraz firmach świadczących usługi na rzecz osób starszych.

Znaczenie aktywności fizycznej i kondycji fizycznej w okresie starości

Aktywność fizyczna i dbałość o kondycję fizyczną to kluczowe elementy wspierające jakość życia osób starszych. Regularny ruch nie tylko poprawia zdrowie fizyczne seniorów, ale również korzystnie wpływa na ich samopoczucie psychiczne oraz zdolność do samodzielnego funkcjonowania w codziennym życiu.

W ramach studiów podyplomowych z psychogerontologii uczestnicy uczą się, jak planować i prowadzić bezpieczne, dostosowane do wieku i możliwości zajęcia aktywizujące. Zajęcia te uwzględniają specyfikę okresu starości, pozwalając nie tylko zapobiegać spadkowi sprawności, ale też przeciwdziałać izolacji społecznej i pogorszeniu nastroju.

Kierunek pokazuje również, jak aktywność fizyczna może stanowić element kompleksowego wsparcia seniora – obok terapii zajęciowej, prawidłowego odżywiania czy teleopieki – wpływając na poprawę ogólnej kondycji fizycznej i psychicznej osób starszych.

Diagnozowanie potrzeb i planowanie działań pomocowych na rzecz osób starszych

Skuteczna pomoc seniorom zaczyna się od właściwej diagnozy ich sytuacji życiowej, zdrowotnej i emocjonalnej. W ramach studiów podyplomowych z psychogerontologii uczestnicy uczą się również, jak diagnozować potrzeby osób starszych z uwzględnieniem ich indywidualnych możliwości, ograniczeń i oczekiwań.

Proces ten obejmuje nie tylko ocenę stanu zdrowia fizycznego i psychicznego, ale również analizę warunków mieszkaniowych, relacji społecznych oraz stopnia samodzielności.

Na tej podstawie możliwe jest odpowiedzialne planowanie działań pomocowych, takich jak dobór form wsparcia, organizacja zajęć aktywizujących, wdrażanie opieki środowiskowej czy współpraca ze specjalistami świadczącymi usługi na rzecz osób starszych.

Studenci zdobywają również wiedzę z zakresu prawnych aspektów opieki, co pozwala im działać w

Rekrutacja na wszystkie kierunki w ofercie CKP prowadzona jest dwa razy w roku:

  • Rekrutacja na semestr zimowy - zapisy prowadzone w miesiącach czerwiec-wrzesień, planowany termin rozpoczęcia zajęć koniec października/początek listopada
  • Rekrutacja na semestr letni - zapisy prowadzone w miesiącach styczeń-luty, planowany termin rozpoczęcia zajęć koniec marca/początek kwietnia.

 

Oceń kierunek
4.6
Średnia ocena: 4.6 (Liczba ocen: 10)