Dodane przez mbielski -
Cel studiów

Celem studiów podyplomowych online z zakresu integracji sensorycznej jest profesjonalne przygotowanie uczestników do pracy terapeutycznej z dziećmi z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego. Studia umożliwiają zdobycie specjalistycznej wiedzy z zakresu neurofizjologii, psychologii klinicznej, psychologii rozwoju, psychopatologii oraz teorii integracji sensorycznej. Szczególny nacisk położony jest na naukę prowadzenia diagnozy oraz planowania indywidualnych programów terapeutycznych dopasowanych do potrzeb dzieci z różnymi dysfunkcjami integracji sensorycznej. 

Studia pozwalają również na rozwój kompetencji praktycznych, które są niezbędne w pracy terapeuty SI. Uczestnik studiów podyplomowych uczy się prowadzenia szczegółowej obserwacji klinicznej, opracowywania planu terapii oraz stosowania wybranych technik terapeutycznych. Dzięki temu każdy absolwent będzie przygotowany do pracy w placówkach oświatowych, gabinetach terapeutycznych, a także do prowadzenia własnej praktyki w obszarze integracji sensorycznej. 

Korzyści

Korzyści z ukończenia studiów podyplomowych z integracji sensorycznej 

Ukończenie studiów podyplomowych w zakresie integracji sensorycznej otwiera wiele możliwości zawodowych dla specjalistów pracujących z dziećmi z różnorodnymi potrzebami rozwojowymi. Absolwent studiów podyplomowych otrzymuje świadectwo ukończenia studiów podyplomowych zgodne z obowiązującymi przepisami, zgodnie z rozporządzeniem ministra nauki w sprawie dokumentów wydawanych w szkolnictwie wyższym. 

Studia dają kwalifikacje do samodzielnego prowadzenia terapii zaburzeń integracji sensorycznej w publicznych i niepublicznych placówkach terapeutycznych, poradniach psychologiczno-pedagogicznych, przedszkolach i szkołach z oddziałami integracyjnymi, a także w prywatnych gabinetach. Absolwenci mogą również podjąć działalność gospodarczą w ramach własnej praktyki terapeuty SI. 

Dzięki zdobytym praktycznym umiejętnościom oraz szerokiej wiedzy z zakresu integracji sensorycznej, osoby kończące ten kierunek są przygotowane do prowadzenia kompleksowej diagnozy, opracowywania programów terapeutycznych, a także do skutecznego wspierania rozwoju dziecka z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego. Studia te zwiększają również atrakcyjność na rynku pracy i są cennym elementem w dalszym rozwoju zawodowym w obszarze kształcenia specjalistycznego. 

Dla kogo?

Dla kogo przeznaczone są studia podyplomowe z integracji sensorycznej? 

Studia podyplomowe zostały opracowane z myślą o osobach, które chcą poszerzyć swoje kompetencje zawodowe w obszarze integracji sensorycznej i zdobyć kwalifikacje do prowadzenia terapii SI. Program skierowany jest do absolwentów studiów wyższych (licencjackich lub magisterskich) kierunków takich, jak: pedagogika, pedagogika specjalna, psychologia, logopedia, fizjoterapia, rehabilitacja oraz kierunków pokrewnych, które obejmują przygotowanie pedagogiczne i pracę z dziećmi. 

Studia skierowane są zarówno do osób już pracujących w placówkach oświatowych, poradniach psychologiczno-pedagogicznych, oddziałach integracyjnych czy gabinetach terapeutycznych, jak i do tych, którzy planują rozpocząć działalność w tym obszarze. To również idealna ścieżka rozwoju dla nauczycieli i terapeutów pragnących zdobyć nowe narzędzia wspierające rozwój dziecka i jego funkcjonowanie w środowisku domowym, szkolnym i społecznym. 

Program kształcenia

Program studiów podyplomowych został zaprojektowany tak, by łączyć wiedzę teoretyczną z intensywnym przygotowaniem praktycznym. Zajęcia odbywają się w formie wykładów, warsztatów oraz ćwiczeń prowadzonych w salach wyposażonych w profesjonalny sprzęt do terapii SI. Każdy uczestnik studiów podyplomowych ma okazję zdobywać praktyczne umiejętności w trakcie zajęć prowadzonych przez wykwalifikowaną kadrę dydaktyczną z wieloletnim doświadczeniem w pracy z dziećmi z zaburzeniami sensorycznymi. 

Ramowy program studiów:

  • Neurofizjologiczne podstawy rozwoju człowieka/ anatomia i fizjologia rozwoju narządu ruchu, budowa układu nerwowego, kostnego i mięśniowego
  • Sensomotoryczny rozwój dziecka we wczesnym i średnim dzieciństwie
  • Psychologia rozwojowa
  • Budowa i charakterystyka systemów sensorycznych i ich rola w funkcjonowaniu człowieka
  • Typologia zaburzeń przetwarzania sensorycznego – rozpoznawanie, diagnoza i terapia
  • Zaburzenia integracji sensorycznej - postępowanie diagnostyczne (testy, obserwacja, kwestionariusze)
  • Zaburzenia integracji sensorycznej – diagnoza i terapia w ASD
  • Zaburzenia integracji sensorycznej – diagnoza i terapia w MPDz.
  • Zaburzenia integracji sensorycznej – diagnoza i terapia w zespołach genetycznych
  • Zaburzenia integracji sensorycznej – diagnoza i terapia dzieci z trudnościami w uczeniu się
  • Zaburzenia integracji sensorycznej – diagnoza i terapia w nadpobudliwości psychoruchowej (ADHD)
  • Zaburzenia integracji sensorycznej – diagnoza i terapia dzieci z niepełnosprawnością intelektualną
  • Stymulacja sensoryczna we wczesnej interwencji (wcześniaki, niemowlęta i małe dzieci)
  • Opracowanie oceny/diagnozy procesów integracji sensorycznej, planowanie terapii, prezentacja doświadczeń klinicznych, case study,
  • Zaburzenia odżywiania w kontekście integracji sensorycznej
  • Muzykoterapia a integracja sensoryczna
  • Terapia SI a inne metody rehabilitacyjne i terapeutyczne
  • Współpraca z rodzicami i placówkami
  • Organizacja Sali terapeutycznej/gabinetu: wymagania przestrzeni i sprzęt terapeutyczny
  • Pierwsza pomoc
  • Praktyki
Czas trwania

2 semestry.

200 h zajęć + 100 h praktyk na sali specjalistycznej do terapii SI

Opiekun merytoryczny

dr Maria Kuleczka–Raszewska

Kadra

W kadrze między innymi:

dr Maria Kuleczka–Raszewska – doktor nauk o kulturze fizycznej, absolwentka Akademii Wychowania Fizycznego w Warszawie, fizjoterapeuta, nauczyciel wychowania fizycznego, oligofrenopedagog, pedagog resocjalizacyjny, terapeuta Integracji Sensorycznej, terapeuta PNF, Kinesiology Taping, instruktor masażu Shantala. Uczestniczyła w ponad 40 szkoleniach i warsztatach poświęconych metodom wspierania dzieci niepełnosprawnych (m.in.: W.Sherborne, Neurorozwojowa diagnostyka i rehabilitacja niemowląt i dzieci starszych, Terapia Integracji Odruchów wg S.Masgutovej, masaż Shiatsu, inne).

Od 28 lat prowadzi rehabilitację i terapię ruchową w Przedszkolu Specjalnym nr 1 w Łodzi oraz muzykoterapię w oparciu o program autorski. Przez 12 lat była związana z Wyższą Szkołą Edukacji Zdrowotnej i Nauk Społecznych w Łodzi, pełniąc w niej funkcję wykładowcy i adiunkta. Przez 3 lata współpracowała też z Uczelnią Nauk Społecznych w Łodzi. Autorka ponad 60 publikacji na temat metod i form terapii dzieci niepełnosprawnych intelektualnie, ruchowo i dzieci autystycznych.

mgr Magdalena Charbicka - oligofrenopedagog, terapeuta integracji sensorycznej, wiceprezes i współzałożycielem „Fundacji z ASPI-racjami” działającej na rzecz osób ze spektrum ASD. Od ponad 20 lat pracuje z dziećmi i młodzieżą z zaburzeniami ze spektrum autystycznego. Zajmuje się również diagnozą funkcjonalną i terapią małego dziecka z zaburzeniami rozwoju. Uczestniczy w projektach walidacyjnych mających za zadanie wprowadzenie różnych narzędzi diagnostycznych pomocnych w pracy terapeuty min. ADOS-2, PEP-3, System Oceny Zachowań Adaptacyjnych ABAS-3.

Wymagane dokumenty
  • podpisana kopia dyplomu ukończenia studiów wyższych
  • oświadczenie o zgodności danych (dostępny w WPS po rejestracji)
  • umowa (dostępna w WPS po rejestracji)

Zobacz jak wygląda proces rekrutacji

Organizacja

Zajęcia w salach wykładowych uczelni, zajęcia w salach terapeutycznych ośrodków współpracujących z uczelnią,

Studia kończą się egzaminem końcowym oraz przygotowanie pracy typu „case study”, przeprowadzenie diagnozy oraz przygotowanie programu terapeutycznego dla dziecka.

Przewidujemy 20% zajęć w formule online i 80% stacjonarnie (w tym praktyki na specjalnej sali SI).

Informacje dodatkowe

Rekrutacja na wszystkie kierunki w ofercie CKP prowadzona jest dwa razy w roku:

  • Rekrutacja na semestr zimowy - zapisy prowadzone w miesiącach czerwiec-wrzesień, planowany termin rozpoczęcia zajęć koniec października/początek listopada
  • Rekrutacja na semestr letni - zapisy prowadzone w miesiącach styczeń-luty, planowany termin rozpoczęcia zajęć koniec marca/początek kwietnia.

Diagnoza i terapia integracji sensorycznej - studia podyplomowe 

Zaburzenia integracji sensorycznej to coraz częściej diagnozowane trudności, które wpływają na codzienne funkcjonowanie dziecka – jego rozwój, proces uczenia się, relacje społeczne oraz zachowanie. W odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na wykwalifikowanych specjalistów w tym obszarze, uruchomiliśmy studia podyplomowe z integracji sensorycznej, które przygotowują do prowadzenia profesjonalnej terapii SI i skutecznego wspierania dzieci z tego rodzaju dysfunkcjami. 

Program został opracowany z myślą o osobach posiadających wykształcenie pedagogiczne, psychologiczne, logopedyczne lub pokrewne, które chcą rozwijać się zawodowo w zakresie diagnozy i terapii SI. Studia łączą rzetelną wiedzę teoretyczną z intensywnymi zajęciami praktycznymi, dając solidne podstawy do pracy terapeutycznej zgodnie z najnowszymi standardami i przepisami. 

Studia podyplomowe z tej dziedziny to nie tylko sposób na rozwój zawodowy, ale realna szansa na poprawę jakości życia dzieci z trudnościami w przetwarzaniu bodźców zmysłowych. Zdobądź kwalifikacje, które są dziś niezwykle potrzebne – w edukacji, terapii i opiece nad dzieckiem. 

Na czym polega integracja sensoryczna? 

Integracja sensoryczna to proces neurologiczny, który pozwala człowiekowi na prawidłowe odbieranie, przetwarzanie i reagowanie na bodźce zmysłowe pochodzące z otoczenia i z własnego ciała. Zaburzenia integracji sensorycznej mogą prowadzić do trudności w nauce, problemów z koncentracją, zachowaniem czy koordynacją ruchową. Coraz więcej specjalistów pracujących z dziećmi w wieku przedszkolnym i szkolnym zauważa, jak ważna jest właściwa diagnoza oraz terapia SI, by wspierać rozwój dziecka i jego prawidłowe funkcjonowanie w codziennym życiu. 

Kształcenie specjalistyczne w zakresie integracji sensorycznej 

Kształcenie specjalistyczne w ramach studiów podyplomowych z integracji sensorycznej pozwala uczestnikom zdobyć kwalifikacje niezbędne do samodzielnego prowadzenia diagnozy i terapii zaburzeń przetwarzania sensorycznego u dzieci.  

W trakcie studiów uczestnik zdobywa wiedzę teoretyczną oraz doświadczenie praktyczne niezbędne do prowadzenia terapii SI – zarówno w pracy indywidualnej z dzieckiem, jak i we współpracy z rodzicami czy placówkami oświatowymi. Kształcenie specjalistyczne obejmuje m.in. naukę interpretacji testów diagnostycznych, prowadzenia obserwacji klinicznej oraz planowania terapii w oparciu o realne potrzeby dziecka i jego środowiska. 

Studia podyplomowe z integracji sensorycznej przygotowują do pracy z dziećmi w różnym wieku, również z zaburzeniami zachowania, napięcia mięśniowego, trudnościami w uczeniu się czy niepełnosprawnością intelektualną. Dzięki zdobytym kompetencjom, absolwent studiów podyplomowych może podjąć pracę w placówkach terapeutycznych, oddziałach integracyjnych, poradniach psychologiczno-pedagogicznych, a także rozwijać własną działalność w ramach terapii SI. 

Zajęcia praktyczne i ich znaczenie w nauce terapii SI 

Jednym z największych atutów studiów podyplomowych z integracji sensorycznej są intensywne zajęcia praktyczne prowadzone w specjalistycznie wyposażonych salach do terapii SI. W ramach kształcenia uczestnicy mają do dyspozycji aż 100 godzin ćwiczeń, które odbywają się w siedzibie uczelni i pozwalają zdobyć realne doświadczenie w pracy z dziećmi z dysfunkcjami integracji sensorycznej. 

Podczas praktyk studenci uczą się stosowania konkretnych technik terapeutycznych, planowania terapii w oparciu o wyniki obserwacji klinicznej i testów, a także opracowywania indywidualnych programów terapeutycznych. Zajęcia odbywają się w formie warsztatów, podczas których uczestnicy rozwijają umiejętności pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym i szkolnym, w tym także z dziećmi z mózgowym porażeniem dziecięcym, ADHD czy zaburzeniami mowy. Udział w zajęciach praktycznych pozwala nie tylko na przyswojenie wiedzy, ale przede wszystkim na jej zastosowanie w rzeczywistej pracy terapeuty SI.  

Oceń kierunek
3.8
Średnia ocena: 3.8 (Liczba ocen: 81)