Data dodania: | Data aktualizacji:

Dodane przez asia.pietras -

Studia podyplomowe z zakresu psychologii edukacyjnej cieszą się rosnącym zainteresowaniem wśród nauczycieli, którzy chcą rozwijać swoje kompetencje i lepiej odpowiadać na potrzeby uczniów. Współczesna szkoła to nie tylko miejsce przekazywania wiedzy, ale również przestrzeń wsparcia emocjonalnego, rozwoju społecznego i kształtowania umiejętności interpersonalnych. Psychologia edukacyjna z przygotowaniem pedagogicznym to odpowiedź na te wyzwania, umożliwiająca nauczycielom poszerzenie uprawnień i przygotowanie do profesjonalnej realizacji zadań psychologa edukacji w placówkach systemu oświaty.

Do góry

Dla kogo przeznaczone są studia podyplomowe z psychologii edukacyjnej?

Studia podyplomowe psychologia edukacyjna skierowane są przede wszystkim do absolwentów studiów magisterskich, którzy posiadają kwalifikacje pedagogiczne lub są w trakcie ich zdobywania. Program studiów podyplomowych przygotowuje do wykonywania zawodu nauczyciela psychologa, co otwiera drogę do pracy w szkołach, poradniach psychologiczno-pedagogicznych oraz innych instytucjach edukacyjnych.

Tego typu kształcenie, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela, obejmuje szeroki zakres zagadnień praktycznych i teoretycznych. Ukończenie studiów jest warunkiem uzyskania kwalifikacji pedagogicznych niezbędnych do pełnienia roli eksperta ds. psychologii edukacyjnej w systemie oświaty.

Do góry

Program studiów i jego założenia

Program studiów podyplomowych w zakresie psychologii edukacyjnej został opracowany tak, by umożliwić nabycie kwalifikacji zgodnych z wymaganiami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Kształcenie przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela psychologa obejmuje moduły teoretyczne i praktyczne, które koncentrują się m. in. na:

  • rozwoju psychologicznym dzieci i młodzieży,

  • prowadzeniu oceny funkcjonalnej,

  • prowadzeniu działań profilaktycznych i interwencyjnych,

  • wykorzystaniu nowoczesnych narzędzi diagnostycznych,

  • realizacji wsparcia edukacyjno-specjalistycznego,

  • zakresie kooperatywnego uczenia się i grupowego rozwiązywania problemów.

Celem przygotowania słuchaczy do profesjonalnej realizacji zadań psychologa edukacyjnego jest nie tylko poszerzenie wiedzy z zakresu psychologii edukacyjnej, lecz także rozwinięcie umiejętności niezbędnych w praktyce szkolnej. Ważnym elementem programu jest przeprowadzenie grupowych projektów, które uczą współpracy i integrują wiedzę teoretyczną z praktyczną.

Do góry

Znaczenie studiów podyplomowych w praktyce szkolnej

W toku edukacji formalnej nauczyciele często napotykają na sytuacje wymagające wiedzy psychologicznej, której nie dostarcza standardowy program kształcenia pedagogicznego. Studia podyplomowe z zakresu psychologii edukacyjnej z przygotowaniem umożliwiają wypełnienie tej luki i przygotowanie do profesjonalnego wsparcia uczniów w ich rozwoju emocjonalnym, społecznym i intelektualnym.

Uczestnicy zyskują umiejętności w zakresie prowadzenia oceny funkcjonalnej, przeprowadzania diagnozy trudności szkolnych oraz tworzenia indywidualnych planów wsparcia. Wymiana doświadczeń słuchaczy w trakcie zajęć umożliwia poznanie różnych stylów pracy i rozwiązań stosowanych w innych placówkach edukacyjnych. Dzięki temu nauczyciel psycholog staje się nie tylko specjalistą, ale i liderem zmian, promującym innowacyjne podejścia w szkole.

Do góry

Warunki ukończenia i uzyskane kwalifikacje

Warunkiem ukończenia studiów podyplomowych jest zaliczenie wszystkich przedmiotów zawartych w programie studiów oraz pozytywna ocena z praktyki zawodowej. Istotnym elementem jest również aktywne uczestnictwo w zajęciach warsztatowych, opracowanie i prezentacja projektów grupowych oraz zaliczenie egzaminów końcowych.

Ukończenie kierunku psychologia edukacyjna z przygotowaniem pedagogicznym pozwala na uzyskanie kwalifikacji zgodnych z wymogami określonymi w rozporządzeniu w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli. Tym samym nauczyciel zdobywa uprawnienia do pełnienia funkcji psychologa w placówkach systemu oświaty, co przekłada się na poszerzenie możliwości zawodowych, awansu czy zmiany specjalizacji w obrębie zawodu.

Do góry

Korzyści z kształcenia w zakresie psychologii edukacyjnej

Uczestnictwo w studiach podyplomowych z zakresu psychologii edukacyjnej przynosi wiele wymiernych korzyści. Po pierwsze, pozwala na uzyskanie kwalifikacji pedagogicznych niezbędnych do wykonywania zawodu nauczyciela psychologa. Po drugie, otwiera drogę do realizacji zadań psychologa edukacyjnego w szerszym zakresie niż tradycyjne nauczanie przedmiotowe. Po trzecie, umożliwia rozwój kompetencji interpersonalnych i diagnostycznych, które są nieodzowne w pracy z uczniami mającymi trudności edukacyjne, emocjonalne lub społeczne.

W trakcie zajęć poruszane są również tematy dotyczące innowacyjnych rozwiązań w edukacji, w tym cyfrowych narzędzi diagnostycznych i metod wspierających integrację uczniów z różnych środowisk. Dzięki temu absolwenci stają się bardziej elastyczni w swojej pracy i gotowi do działania w dynamicznie zmieniającym się systemie edukacji.

Do góry

Czy warto?

Decyzja o podjęciu studiów podyplomowych to inwestycja w przyszłość zawodową. Psychologia edukacyjna z przygotowaniem pedagogicznym to kierunek dla tych nauczycieli, którzy chcą nie tylko realizować podstawę programową, ale również wspierać uczniów w trudnych momentach, diagnozować ich potrzeby i tworzyć przyjazne, wspierające środowisko szkolne. Tego typu kompetencje zyskują na znaczeniu w obliczu rosnącej liczby wyzwań psychologicznych, z którymi mierzą się dzieci i młodzież w toku edukacji formalnej.

Dobrze zaplanowany program studiów, zgodny ze standardem kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela psychologa, staje się solidną podstawą do pracy w edukacji. Studia podyplomowe to także możliwość wymiany doświadczeń, udziału w projektach grupowych i odkrywania nowych metod pracy z uczniami. W dobie zmian w szkolnictwie wyższym i coraz wyższych oczekiwań wobec kadry pedagogicznej, takie dodatkowe kwalifikacje mogą okazać się nie tylko pomocne, ale wręcz konieczne.

Do góry
Oceń artykuł
0
Brak ocen.

Materiały publikowane na stronie Centrum Kształcenia Podyplomowego mają charakter informacyjny i nie mogą być traktowane jako porady zawodowe, edukacyjne ani prawne. Informacje przedstawione na stronie służą ogólnym celom edukacyjnym.
Wszelkie decyzje dotyczące kształcenia, kariery zawodowej lub kwestii prawnych powinny być podejmowane po konsultacji z odpowiednimi ekspertami, takimi jak doradcy zawodowi, prawnicy lub specjaliści w danej dziedzinie.
Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi, w ramach której działa CKP, nie ponosi odpowiedzialności za konsekwencje wynikające z zastosowania informacji dostępnych na stronie bez wcześniejszej konsultacji z odpowiednim specjalistą ds. kształcenia.

CKP - Centrum Kształcenia Podyplomowego