Podejście relacyjne w terapii osób ze spektrum autyzmu stanowi fundament skutecznego wsparcia, umożliwiając: budowanie autentycznych, głębokich relacji, które sprzyjają rozwojowi emocjonalnemu i społecznemu. Studia podyplomowe na kierunku związanym z autyzmem oferują uczestnikom specjalistyczne przygotowanie w zakresie pedagogiki specjalnej oraz terapii dzieci, uwzględniając standardy szkolnictwa wyższego i wymagania wynikające z rozporządzeniem Ministra Nauki. Program studiów podyplomowych koncentruje się na kształceniu umiejętności praktycznych oraz rozwijaniu wiedzy teoretycznej, pozwalając absolwentom na podejmowanie pracy w poradniach psychologiczno-pedagogicznych, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych czy placówkach oświatowych.
Jakie są cele studiów podyplomowych na kierunku Podejście relacyjne w terapii i wspieraniu rozwoju osób w spektrum autyzmu?
budowanie świadomości znaczenia systematycznej pracy nad własnym dobrostanem – podkreślenie roli dbania o własne zasoby emocjonalne jako nieodzownego elementu skutecznej terapii i wsparcia osób z zaburzeniami,
kształtowanie świadomej i profesjonalnej postawy terapeutycznej – rozwijanie kompetencji umożliwiających efektywne prowadzenie zajęć edukacyjnych i rewalidacyjnych,
nabycie umiejętności prowadzenia Treningów Umiejętności Społecznych – przygotowanie do projektowania, a także wdrażania scenariuszy zajęć wspierających rozwój kompetencji interpersonalnych osób z autyzmem,
opanowanie metod terapii opartych na relacjach – zdobycie umiejętności pracy w podejściu skoncentrowanym na budowaniu więzi międzyludzkich jako podstawy skutecznego wsparcia terapeutycznego,
poznanie dobrych praktyk w zakresie inkluzji społeczno-zawodowej – zdobycie wiedzy o strategiach ułatwiających adaptację i funkcjonowanie osób w spektrum autyzmu w różnych środowiskach życia,
przygotowanie do współpracy z rodziną dziecka w spektrum – rozwinięcie kompetencji w zakresie efektywnej komunikacji, jak również wspierania rodziców w procesie terapeutycznym,
rozwinięcie wiedzy o naukowych podstawach podejścia relacyjnego – poznanie aktualnych badań i teorii, które stanowią fundament pracy terapeutycznej z osobami z całościowymi zaburzeniami rozwoju,
umiejętność wykorzystywania współczesnych technologii w terapii osób w spektrum – nauka zastosowania narzędzi cyfrowych i technologii wspomagających w pracy terapeutycznej,
zdobycie wiedzy na temat rozwoju w spektrum autyzmu – zrozumienie specyfiki funkcjonowania osób z zaburzeniami, co pozwala na skuteczniejsze planowanie działań terapeutycznych,
zapoznanie się z metodą Growth Through Play System – poznanie innowacyjnego podejścia do terapii opierającego się na budowaniu relacji przez zabawę.
Studia podyplomowe w zakresie terapii osób ze spektrum autyzmu zgodnie z przepisami wydanymi w szkolnictwie wyższym umożliwiają zdobycie kwalifikacji do prowadzenia zajęć: edukacyjnych, rewalidacyjnych oraz terapii dzieci i dorosłych na każdym etapie edukacyjnym. Absolwenci, posiadając dyplom ukończenia studiów podyplomowych, mogą podejmować pracę jako: nauczyciele w szkołach ponadpodstawowych ogólnodostępnych, terapeuci w specjalnych ośrodkach wychowawczych czy specjaliści w placówkach oświatowych. Dzięki zdobytym kompetencjom program studiów przygotowuje uczestników do wspierania osób z autyzmem w sposób: świadomy, empatyczny i oparty na aktualnej wiedzy naukowej.
Wiedza praktyczna, którą zdobędziesz na kierunku Podejście relacyjne – terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Studia podyplomowe – autyzm to wyjątkowa okazja do zdobycia kompleksowej wiedzy, która pozwala na skuteczne wspieranie osób ze spektrum autyzmu na różnych etapach ich życia. Absolwenci uzyskują specjalistyczne przygotowanie, dzięki któremu mogą efektywnie stosować metody terapeutyczne oparte na relacjach, zgodnie z wytycznymi szkolnictwa wyższego oraz rozporządzeniem Ministra Nauki. Poznanie nowoczesnych technologii wspierających rozwój osób z autyzmem oraz innowacyjnych narzędzi terapeutycznych daje możliwość prowadzenia zajęć rewalidacyjnych na najwyższym poziomie.
Jaką wiedzą praktyczną wykaże się osoba, która poszczyci się dyplomem ukończenia studiów na naszych studiach podyplomowych?
kompleksowe rozumienie metod terapii opartych na relacjach – zdobycie wiedzy na temat podejścia skoncentrowanego na budowaniu więzi i interakcji w procesie terapeutycznym,
pogłębiona wiedza o rozwoju osób w spektrum autyzmu z perspektywy relacyjnej – umożliwia lepsze zrozumienie specyfiki funkcjonowania osób z autyzmem oraz ich potrzeb w kontekście edukacji oraz terapii,
poznanie innowacyjnych narzędzi wspierania rozwoju, np. metoda Growth Through Play System – nabycie kompetencji w zakresie stosowania nowoczesnych metod stymulujących rozwój dzieci i dorosłych w spektrum,
wiedza o wykorzystaniu technologii we wspieraniu osób z autyzmem – umiejętność stosowania narzędzi cyfrowych i rozwiązań technologicznych w procesie terapii, a przede wszystkim edukacji.
Absolwent studiów podyplomowych posiada przygotowanie pedagogiczne oraz praktyczne umiejętności wspierania osób w spektrum autyzmu zgodnie z aktualnym stanem wiedzy w zakresie pedagogiki specjalnej. To umożliwia pracę w poradniach psychologiczno-pedagogicznych, placówkach oświatowych i specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych.
Najważniejsze umiejętności niezbędne do pracy wśród osób z autyzmem
Zdobycie umiejętności kluczowych w pracy z osobami z zaburzeniami ze spektrum autyzmu jest niezbędne dla skutecznej terapii i edukacji. Program studiów podyplomowych obejmuje: naukę technik komunikacyjnych, budowania więzi oraz rozwiązywania trudnych sytuacji w pracy terapeutycznej. Absolwenci zyskują kompetencje w zakresie: wspierania rozwoju społeczno-komunikacyjnego dzieci i dorosłych w przedszkolach ogólnodostępnych, szkołach ponadpodstawowych oraz placówkach specjalnych.
Jakie najważniejsze umiejętności pozyskasz do tego, by podjąć się zajmowania stanowiska nauczyciela dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu?
praktyczne strategie pracy z zachowaniami „trudnymi” i pogłębienie ich rozumienia – rozwijanie umiejętności analizowania oraz reagowania na zachowania wynikające ze specyfiki funkcjonowania osób w spektrum,
umiejętność budowania kontaktu i więzi z osobami w spektrum – nieodzowna kompetencja umożliwiająca skuteczną pracę terapeutyczną opartą na zaufaniu, a nade wszystko relacji,
umiejętność projektowania indywidualnych ścieżek wsparcia – zdolność dostosowania podejścia terapeutycznego do unikalnych potrzeb każdej osoby w spektrum autyzmu,
wsparcie rozwoju umiejętności społeczno-komunikacyjnych poprzez zabawę i relacje – rozwój strategii pomagających osobom z autyzmem w nawiązywaniu i podtrzymywaniu kontaktów społecznych,
zaawansowane techniki komunikacji – nauka metod umożliwiających efektywną interakcję i porozumienie z osobami w spektrum autyzmu, niezależnie od poziomu ich funkcjonowania.
Program studiów podyplomowych przygotowuje absolwentów do prowadzenia zajęć edukacyjnych i terapeutycznych, które wspierają rozwój dzieci, młodzieży i dorosłych z autyzmem. Zdobyte umiejętności pozwalają na prowadzenie zajęć rewalidacyjnych w różnych placówkach edukacyjnych i terapeutycznych.
Rozwój zawodowy
Rozwój zawodowy w obszarze terapii i edukacji osób ze spektrum autyzmu wymaga nie tylko wiedzy teoretycznej, ale także szerokiego wachlarza kompetencji praktycznych. Studia podyplomowe zapewniają absolwentom kwalifikacje niezbędne do pracy w: instytucjach edukacyjnych, poradniach psychologiczno-pedagogicznych oraz specjalnych ośrodkach wychowawczych. Wsparcie osób w spektrum autyzmu wymaga interdyscyplinarnego podejścia, które obejmuje zarówno edukację, jak i terapię dzieci oraz dorosłych.
W jaki sposób studia podyplomowe wesprą rozwój zawodowy nauczycieli trudniących się pracą z zaburzeniami ze spektrum autyzmu?
kompetencje w zakresie inkluzji społeczno-zawodowej – przygotowanie do wspierania osób w spektrum autyzmu w ich procesie integracji społecznej i zawodowej,
możliwość stosowania zintegrowanych metod terapeutycznych – zdobycie wiedzy na temat łączenia różnych podejść w terapii osób w spektrum w celu maksymalizacji efektów,
narzędzia do prowadzenia zajęć grupowych i indywidualnych – kompetencje umożliwiające planowanie oraz realizację skutecznych programów terapeutycznych, a także edukacyjnych,
poszerzenie warsztatu pracy o nowatorskie, oparte na relacjach podejście – rozwinięcie umiejętności stosowania metod terapeutycznych skoncentrowanych na budowaniu relacji międzyludzkich,
umiejętność pracy z rodzinami osób w spektrum w ujęciu relacyjnym – zdolność wspierania rodzin w procesie terapii i edukacji osób z autyzmem na każdym etapie życia.
Dzięki zdobytym kwalifikacjom absolwenci studiów podyplomowych mogą ubiegać się o stanowiska: nauczyciela, terapeuty albo doradcy w placówkach edukacyjnych i terapeutycznych. Ukończenie studiów podyplomowych otwiera również możliwość prowadzenia własnej działalności w zakresie edukacji i terapii osób ze spektrum autyzmu.
Program studiów podyplomowych w zakresie terapii i edukacji osób w spektrum autyzmu został opracowany z myślą o specjalistach, którzy pragną zdobyć praktyczne umiejętności, jak również teoretyczne podstawy niezbędne do pracy w różnych placówkach: oświatowych, terapeutycznych oraz edukacyjnych. Obejmuje on wiedzę zgodną z przepisami wydanymi w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych do wykonywania zawodu nauczyciela oraz z rozporządzeniem Ministra Nauki dotyczącym standardów kształcenia przygotowującego do pracy z osobami z całościowymi zaburzeniami rozwoju.
Program studiów podyplomowych, obejmujących Podejście relacyjne w terapii i wspieraniu rozwoju osób w spektrum autyzmu, jest skierowany do:
nauczycieli – osoby zajmujące stanowiska nauczyciela w: przedszkolach ogólnodostępnych, przedszkolach specjalnych, szkołach podstawowych i ponadpodstawowych mogą pogłębić swoją wiedzę w zakresie edukacji osób ze spektrum autyzmu,
pedagogów – specjaliści zajmujący się wsparciem edukacyjnym dzieci i młodzieży mogą rozwijać kompetencje w zakresie pedagogiki specjalnej oraz inkluzji społecznej,
pedagogów specjalnych – osoby posiadające przygotowanie pedagogiczne w zakresie edukacji osób z zaburzeniami mogą poszerzyć swoje kwalifikacje w zakresie terapii relacyjnej,
psychologów – specjaliści zajmujący się diagnozą oraz wsparciem rozwojowym mogą zdobyć wiedzę na temat metod terapii osób z zaburzeniami, a także budowania relacji terapeutycznych,
specjalistów pracujących z osobami w spektrum autyzmu – osoby zatrudnione w: poradniach psychologiczno-pedagogicznych, ośrodkach szkolno-wychowawczych i placówkach oświatowych mogą zdobyć narzędzia do skuteczniejszego wspierania rozwoju osób z autyzmem,
terapeutów – osoby zajmujące się terapią osób z całościowymi zaburzeniami rozwoju mogą poznać nowoczesne metody pracy i sposoby ich praktycznego zastosowania,
terapeutów zajęciowych – specjaliści prowadzący zajęcia edukacyjne i rewalidacyjne mogą rozszerzyć swoją wiedzę o innowacyjne metody aktywizacji społecznej, a także zawodowej,
wychowawców – osoby pracujące w specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych oraz oddziałach specjalnych mogą zdobyć umiejętności dostosowywania środowiska edukacyjnego do potrzeb osób z autyzmem.
Program studiów podyplomowych zapewnia kompleksowe przygotowanie uczestników do pracy na różnych etapach edukacyjnych i w różnych typach placówek, uwzględniając zarówno podejście terapeutyczne, jak i edukacyjne. Studia są dostosowane do standardów szkolnictwa wyższego i pozwalają na zdobycie kwalifikacji zgodnych z wymogami zawodu: nauczyciela, terapeuty i pedagoga.
Sylwetka absolwenta. Dla kogo przeznaczony jest nasz kierunek?
Studia podyplomowe w zakresie terapii i edukacji osób w spektrum autyzmu są przeznaczone dla osób, które chcą rozwijać swoje umiejętności w pracy z dziećmi, jak również dorosłymi wymagającymi specjalistycznego wsparcia. Uczestnicy studiów zdobywają kwalifikacje potwierdzone dyplomem ukończenia studiów wyższych, które umożliwiają zajmowanie stanowiska: nauczyciela, terapeuty bądź specjalisty w zakresie edukacji i terapii osób z autyzmem.
Nasz kierunek przeznaczony jest dla osób, które:
chcą pogłębić swoją wiedzę o najnowszych podejściach terapeutycznych – zdobycie kompetencji w zakresie nowoczesnych metod terapii i edukacji zgodnych z aktualnymi badaniami naukowymi,
chcą pracować na relacji, podmiotowo, opierając się na społecznym modelu rozumienia niepełnosprawności i neuroróżnorodności – nauka podejścia skoncentrowanego na: budowaniu więzi, zrozumieniu indywidualnych potrzeb i wsparciu społecznym osób w spektrum autyzmu,
poszukują kompleksowego modelu pracy z osobami w spektrum – zdobycie umiejętności w zakresie interdyscyplinarnego wsparcia, łączącego: terapię, edukację i inkluzję społeczną.
Dzięki ukończeniu studiów podyplomowych absolwenci uzyskują dokument potwierdzający ich przygotowanie do prowadzenia zajęć edukacyjnych i terapeutycznych na każdym etapie edukacyjnym. Program studiów podyplomowych zapewnia praktyczne przygotowanie, umożliwiając efektywne wspieranie osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w różnych kontekstach: edukacyjnych, terapeutycznych i społecznych.
Studia podyplomowe w zakresie edukacji i terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu oferują szeroki program studiów podyplomowych, który został opracowany zgodnie z przepisami wydanymi w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela oraz w zakresie pedagogiki specjalnej. Program obejmuje zarówno teoretyczne, jak i praktyczne zagadnienia, zapewniając uczestnikom studiów przygotowanie pedagogiczne do pracy w przedszkolach specjalnych, poradniach psychologiczno-pedagogicznych oraz innych placówkach oświatowych i terapeutycznych.
Program kształcenia na kierunku Podejście relacyjne w terapii i wspieraniu rozwoju osób w spektrum autyzmu obejmuje:
budowanie relacji w środowisku szkolnym i przedszkolnym – rozwijanie umiejętności efektywnego nawiązywania więzi z uczniami w placówkach oświatowych, co jest nieodzowne dla pracy nauczyciela w przedszkolach ogólnodostępnych oraz specjalnych,
inkluzja społeczno-zawodowa osób w spektrum autyzmu – zdobycie wiedzy i narzędzi do wspierania osób z całościowymi zaburzeniami rozwoju w aktywizacji społecznej, a także zawodowej,
innowacyjne metody rehabilitacji społeczno-zawodowej – poznanie sposobów wdrażania nowoczesnych form wsparcia, takich jak wolontariat, w celu poprawy funkcjonowania osób ze spektrum autyzmu w społeczeństwie,
komunikacja z osobą w spektrum oraz alternatywne formy i wspomagające narzędzia – rozwijanie kompetencji w zakresie metod komunikacji dostosowanych do indywidualnych potrzeb osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu,
odporność psychiczna w profesji wspierającej – nauka technik radzenia sobie ze stresem i wypaleniem zawodowym, co jest niezbędne w pracy: nauczyciela, terapeuty i pedagoga specjalnego,
relacja w spektrum – nawiązywanie kontaktu i tworzenie więzi – opanowanie strategii wspierających budowanie relacji terapeutycznej w pracy z osobami ze spektrum autyzmu,
rozwój w spektrum autyzmu – perspektywa relacyjna – pogłębienie wiedzy na temat specyfiki rozwoju osób z autyzmem oraz metod ich wspierania,
samoopieka specjalisty pracującego w podejściu rozwojowym – rozwijanie umiejętności dbania o własny dobrostan psychiczny, co wpływa na efektywność pracy w zawodzie nauczyciela czy terapeuty,
samoregulacja i wspieranie procesów integracji sensorycznej – poznanie metod pracy z osobami w spektrum autyzmu w zakresie samoregulacji emocjonalnej, jak również percepcyjnej,
trening umiejętności społecznych TUS w perspektywie relacyjnej oparty na zabawie – zdobycie kompetencji w zakresie prowadzenia treningów wspierających rozwój społeczny dzieci i dorosłych z autyzmem,
współczesne technologie a relacyjne wsparcie dziecka z zaburzeniami rozwoju ze spektrum autyzmu – poznanie narzędzi cyfrowych i technologicznych wspomagających edukację i terapię osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu,
współpraca z rodziną dziecka w spektrum w podejściu relacyjnym – rozwijanie umiejętności współdziałania z opiekunami i rodzinami osób w spektrum autyzmu w celu kompleksowego wsparcia terapeutycznego,
wstęp do metody Growth Through Play System – rozwój przez system zabawy – zdobycie kompetencji w zakresie stosowania jednej z najskuteczniejszych metod wsparcia rozwoju dzieci w spektrum,
wstęp do podejścia opartego na relacjach – zapoznanie się z: historią, badaniami oraz metodami stosowanymi w terapii relacyjnej osób z autyzmem,
zabawa jako podstawa wspierania rozwoju dziecka w spektrum – nauka zastosowania gier i aktywności interaktywnych jako prymarnego narzędzia wspierania rozwoju poznawczego oraz społecznego dzieci w spektrum,
zachowania „trudne” u osób w spektrum autyzmu w ujęciu relacyjnym – rozwijanie umiejętności interpretacji oraz pracy z zachowaniami trudnymi u dzieci i dorosłych z autyzmem.
Program studiów podyplomowych zapewnia przygotowanie uczestników do wykonywania zawodu nauczyciela, terapeuty i specjalisty w zakresie edukacji i terapii osób z zaburzeniami. Studia te dostarczają interdyscyplinarnej wiedzy, a ponadto praktycznych umiejętności, które pozwalają na skuteczne wspieranie osób z zespołem Aspergera, całościowymi zaburzeniami rozwoju oraz innymi trudnościami ze spektrum autyzmu na każdym etapie edukacyjnym i społecznym.
Studia Podyplomowe kończą się egzaminem końcowym przeprowadzonym stacjonarnie w AHE w Łodzi.
2 semestry
184 godziny dydaktyczne

Mgr Małgorzata Michaluk
mgr pedagogiki specjalnej, terapeutka pedagogiczna, oligofrenopedagożka
Ukończyła studia l stopnia na kierunku Filozofia (UŁ), oraz II stopnia na kierunku Pedagogika Specjalna spec. terapia pedagogiczna i rewalidacja indywidualna (UP Kraków) oraz studia podyplomowe na kierunku edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną (APS), a także studia podyplomowe na kierunku life coaching (Collegium Civitas). Praktyk metody Growth Through Play System – wspierania rozwoju umiejętności społeczno-komunikacyjnych osób z autyzmem w nurcie relacyjnym, rozwojowym. Absolwentka kursu trenera umiejętności społecznych. Od początku swojej pracy pracuje w podejściu rozwojowym, opartym na relacjach i zabawie.
Uczestniczyła w licznych szkoleniach dotyczących wspierania osób w spektrum autyzmu, między innymi I stopień integracji sensorycznej, I i II stopień metody HANDLE, Makaton, Ruch rozwijający wg. Weroniki Sherborne. Ukończyła “Trauma and Resilience master training” uzyskując tytuł master trenera (The Comunity Stress Prevention Center Izrael i APS w Warszawie). Absolwentka szkoleń I i II stopnia Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach oraz wielu szkoleń specjalistycznych w tym podejściu.
Od 2019 roku we współpracy z Fundacją Zrozumieć Autyzm facylituje projekty międzynarodowe dla profesjonalistów w ramach Erasmus + dotyczące wspierania osób w spektrum autyzmu, tworzenia przyjaznego różnorodnego środowiska pracy, inkluzji społeczno-zawodowej osób neuroróżnorodnych, odporności psychicznej i radzenia sobie ze stresem.
mgr Anna Stojanoska
Mgr psychologii (specjalizacja psychologia kliniczna dzieci i młodzieży), pedagog specjalny (oligofrenopedagogika). Od 2011 członek Zarządu Fundacji Zrozumieć Autyzm; prezes Fundacji Holistyczne Wsparcie Rozwoju oraz Stowarzyszenia Centrum Wspierania Osób z Niepełnosprawnością Open Mind. Od wielu lat prowadzi praktykę psychologiczną w MałeWielkieSprawy oraz współtworzy projekt NeuRorozwojowe Wsparcie i Szkolenia. W swojej kilkunastoletniej praktyce pedagoga specjalnego oraz psychologa pracowała w szkołach specjalnych i integracyjnych i przedszkolach. Przez rok wspierała pracę schroniska dla nieletnich uchodźców na Cyprze. Wspiera placówki edukacyjne w zakresie współtworzenia przyjaznego środowiska dla uczniów z wyzwaniami. Jest certyfikowanym terapeutą metody INPP, terapii ręki, metody HANDLE I i II stopień oraz wielu innych. Ukończyła Studium Pomocy Psychologicznej i Socjoterapii.
mgr Iwona Wojtasik
Założyciel i prezes Fundacji Zrozumieć Autyzm, mgr edukacji artystycznej i oligofrenopedagog, coach, pracująca z dziećmi w spektrum autyzmu i ich rodzicami od 20 lat. Specjalizuje się w podejściu rozwojowym opartym na relacjach, tzn. tych które podkreślają znaczenie relacji dorosły-dziecko nad realizacją zadań. Jedyny w Polsce Certyfikowany nauczyciel i trener metody Growth trough Play System. Absolwentka kursów Integracji Sensorycznej st. I, Terapia niedyrektywna dzieci autystycznych oraz dzieci z zaburzeniami zachowania, MAKATON szkolenie podstawowe, Profil Rozwoju Człowieka wg. G. Domana oraz program organizacji neurologicznej, Profil Psychoedukacyjny E. Schoplera w Pracy z Dzieckiem o zaburzonym rozwoju. Przeprowadziła ponad 500 szkoleń, warsztatów i kursów. Certyfikowane szkolenia dla terapeutów, Szkolenia kadr pedagogicznych, warsztaty dla rodziców. Współpracowała z placówkami edukacyjnymi i terapeutycznymi na terenie całej Polski w ramach poszerzania świadomości roli terapeuty w pracy z dziećmi i rodzicami.
mgr Katarzyna Pabich
Ukończone kierunki studiów:
- Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniu, kierunek Psychologia zdrowia i kliniczna
- Uniwersytet Warszawski, Instytut Psychologii, kierunek Rehabilitacja dzieci z zaburzeniami rozwojowymi
- Wyższa Szkoła Nauk o Zdrowiu, kierunek przygotowanie pedagogiczne
- Wyższa Szkoła Nauk o Zdrowiu, kierunek oligofrenopedagogika
Od 10 lat pracuje z dziećmi, nastolatkami i dorosłymi z zaburzeniami rozwoju ze spektrum autyzmu. Swoją pracę rozpoczęła od wolontariatu w Fundacji Jaś i Małgosia oraz Fundacji Zrozumieć Autyzm, w której przez pewien czas była członkiem zarządu. Obecnie pełni funkcję psychologa w Szkole Podstawowej Specjalnej nr 128, Przedszkolu Kameleon oraz prowadzi własny gabinet, gdzie wspiera osoby z zaburzeniami rozwoju ze spektrum autyzmu i ich rodziny. Jest również członkiem zespołów diagnostycznych. Od 7 lat prowadzi szkolenia w placówkach edukacyjnych z zakresu pracy z osobami z zaburzeniami nieprorozwojowymi, występuje również na konferencjach opowiadając o znaczeniu relacji w pracy terapeutycznej. Ukończyła trzy stopnie szkolenia metody Growth through Play System oraz Trzystopniowe Szkolenie Stosowanej Analizy Zachowania.
mgr Agnieszka Jawor
Wykładowca, Trener Szkoły Trenerów Meritum, Certyfikowany Trener Treningu Zastępowania Agresji i Kontroli Złości Amity, mediator sądowy, nauczyciel dyplomowany oligofrenopedagog, neurologopeda- terapia czaszkowo- żuchwowa metoda Crafta, terapia miofunkcjonalna, Terapeuta Integracji Sensorycznej II stopnia. GPS- Growth Through Play System (terapia dzieci z diagnozą autyzmu przez zabawę). Współzałożycielka Fundacji „Po stronie Dziecka”, oraz dyrektor pedagogiczny Autorskiej Specjalnej Szkoły Podstawowej „Układanka”, Terapeutycznego Przedszkola „Fistaszki”, Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej i Centrum diagnozy i Terapii „Agaja” w Krakowie. W swojej 26 letniej pracy z dziećmi z wyzwaniami rozwojowymi, łączy metody różnych systemów terapeutyczno-edukacyjnych. Dziesięć lat doświadczenia zawodowego zdobyła również jako pedagog specjalny w grupie integracyjnej w Samorządowym Przedszkolu Integracyjnym Nr 28 w Krakowie. Aktywni wspiera Poradnię Polonijną i projekt „Latająca Poradnia”. Propagatorka Pedagogiki Planu Daltońskiego, inicjatorka i współtwórca licznych szkoleń oraz sześciu edycji Krakowskiej Konferencji Nauczyciele-Nauczycielom i Konferencji Dobra Terapia-Podaj Dalej. W 2003 roku Redaktorka działu: Notatnik Nauczyciela Wspomagającego w miesięczniku „Bliżej przedszkola”. Aktywnie współpracowała z PT ADHD w ramach akcji ADHD ŚWIAT TO ZA MAŁO. Współautorka następujących książek: „Jacy Jesteśmy — program do pracy w grupach integracyjnych”, „Opanować chaos- poradnik dla rodziców dzieci z ADHD”, „Sen Małego Czarodzieja — poradnik i książka pracy dla dzieci z zaburzeniami koncentracji i nie tylko”, „Przyjaciele Małego Czarodzieja — diagnoza i terapia dziecka z ADHD w grupach przedszkolnych” oraz „Mały Przewodnik po ADHD” ze „Specjalnym Kalendarzem ADHD 2011”. Specjalizuje się w temacie wpływu mikrobiomu jelitowego na zaburzenia żywienia u dzieci.
Mgr Marta Paczka
Terapeutka komunikacji alternatywnej i wspomagającej, specjalistka AAC, pedagog specjalny. Absolwentka Pedagogiki Specjalnej i Terapii Pedagogicznej Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Prowadzi terapię dzieci ze złożonymi trudnościami w komunikowaniu się. Diagnozuje potrzeby i możliwości komunikacyjne u osób ze złożoną wieloraką niepełnosprawnością, zespołami genetycznymi oraz autyzmem. W swojej pracy koncentruje się na budowaniu Indywidualnych Systemów Komunikacyjnych, które umożliwiają osobom niemówiącym komunikowanie się z otoczeniem. Wykorzystuje metody i narzędzia dobrane do potrzeb i możliwości użytkowników AAC (książki do komunikacji, tablety ze specjalistycznym oprogramowaniem, eyetracker).Głównym celem prowadzonej terapii jest wyposażenie dzieci w kompetencje i narzędzia, które pozwolą im na możliwie pełne komunikowanie się z rodzicami, rodziną i otoczeniem. Uważa, że komunikacja to relacja. Na co dzień pracuje w Szkole Specjalnej im. Brata Alojzego Kosiby w Wieliczce, gdzie prowadzi indywidualne oraz grupowe zajęcia Alternatywne Metody Komunikacji. Współzałożycielka Stowarzyszenia na Rzecz Dzieci z Autyzmem „Zacisze”, członek Rady Fundacji Wspierania Osób z Niepełnosprawnością „Pamiętaj, że masz skrzydła”. Organizatorka i koordynatorka wielu projektów i wydarzeń dotyczących komunikacji alternatywnej i wspomagającej.
mgr Mariusz Kołodziejski
Absolwent pedagogiki na Uniwersytecie Łódzkim (edukacja specjalna) oraz studiów podyplomowych na kier. terapia pedagogiczna (Wyższa Szkoła Kupiecka) oraz pedagogika tańca (Akademia Kujawsko-Pomorska). Terapeuta zajęciowy, arteterapeuta, instruktor tańca i rekreacji ruchowej. Od 2005 współpracuje ze Stowarzyszeniem Młodzieży i Osób z Problemami Psychicznymi, Ich Rodzin i Przyjaciół "Pomost", w którym pełni funkcję wiceprezesa oraz kierownika Regionalnego Centrum Wolontariatu "Centerko" i Dziennego Domu Pomocy dla Osób Starszych "Złota Jesień". Jest autorem ponad 100 projektów i programów zw. z wolontariatem, w tym jako formy aktywizacji osób zagrożonych wykluczeniem społecznym (os. chorujące psychicznie, z niepełnosprawnościami, starsze, z uszk. wzroku i słuchu), nagradzanych ta terenie kraju za innowacyjne podejścia ("Aktywizacja osób chorujących psychicznie poprzez wolontariat"). Jest również autorem wielu publikacji z zakresu wolontariatu oraz lokalnych inicjatyw. Współpracował z różnymi podmiotami na terenie Łodzi, prowadząc warsztaty, szkolenia oraz działania animacyjne.
mgr Małgorzata Michaluk
mgr pedagogiki specjalnej, terapeuta pedagogiczny, oligofrenopedagog
Ukończyła studia I stopnia na kierunku Filozofia (UŁ), II stopnia na kierunku Pedagogika Specjalna spec. terapia pedagogiczna i rewalidacja indywidualna (UP Kraków) oraz studia podyplomowe na kierunku edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną (APS), a także studia podyplomowe na kierunki life coaching (Collegium Civitas). Praktyk metody Growth Through Play System – wspierania rozwoju umiejętności społeczno-komunikacyjnych osób z autyzmem w nurcie relacyjnym, rozwojowym. Absolwentka kursu trenera umiejętności społecznych. Od początku swojej pracy pracuje w podejściu rozwojowym, opartym na relacjach i zabawie.
Uczestniczyła w licznych szkoleniach dotyczących wspierania osób w spektrum autyzmu, między innymi I stopień integracji sensorycznej, I i II stopień podejścia HANDLE, Makaton, Ruch rozwijający wg. Weroniki Sherborne. Ukończyła “Trauma and Resilience master training” uzyskując tytuł master trenera (The Comunity Stress Prevention Center Izrael i APS w Warszawie) Absolwentka szkoleń I i II stopnia Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach oraz wielu szkoleń specjalistycznych w tym podejściu.
Od 2019 roku we współpracy z Fundacją Zrozumieć Autyzm facylituje projekty międzynarodowe dla profesjonalistów w ramach Erasmus + dotyczące wspierania osób w spektrum autyzmu, tworzenia przyjaznego różnorodności środowiska pracy, inkluzji społeczno-zawodowej osób neuroróżnorodnych, zmiany paradygmatu w pedagogice specjalnej, odporności psychicznej i radzenia sobie ze stresem.
- podpisana kopia dyplomu ukończenia studiów wyższych
- oświadczenie o zgodności danych (dostępny w WPS po rejestracji)
- umowa (dostępna w WPS po rejestracji)
Organizatorem studiów podyplomowych jest Centrum Kształcenia Podyplomowego AHE w Łodzi.
Egzamin końcowy odbędzie się stacjonarnie w siedzibie Uczelni w Łodzi.
Rekrutacja na wszystkie kierunki w ofercie CKP prowadzona jest dwa razy w roku:
- Rekrutacja na semestr zimowy - zapisy prowadzone w miesiącach czerwiec-wrzesień, planowany termin rozpoczęcia zajęć koniec października/początek listopada
- Rekrutacja na semestr letni - zapisy prowadzone w miesiącach styczeń-luty, planowany termin rozpoczęcia zajęć koniec marca/początek kwietnia