2 semestry /3 200 PLN / Filia Trzcianka / Płatne w 8 ratach
Dostępne miasta
Filia w Trzciance
ul. 27 Stycznia 100
64-980 Trzcianka
+48 67 216 68 08
trzcianka@ahe.lodz.pl
Cel Studiów

240 godzin (190 godzin dydaktycznych- stacjonarnie, 50 godzin on-line na Platformie Zdalnego Nauczania). Niektóre przedmioty prowadzone na kierunku będą wspomagane e-learnigiem.

Kierunek o profilu doskonalącym.

Celem studiów jest uzupełnienie wiedzy o szeroko rozumianej twórczości i sztuce oraz możliwościach ich terapeutycznego wykorzystania, a także sposobach promowania i upowszechniania kultury.

Adresaci

Studia są przeznaczone są dla absolwentów studiów licencjackich i magisterskich z zakresu pedagogiki, psychologii, muzyki, sztuk plastycznych, kulturoznawstwa, bibliotekoznawstwa i filologii oraz osób zainteresowanych kulturą i sztuką. Ofertę studiów podyplomowych w zakresie arteterapii i animacji kultury adresujemy również do pracowników placówek opiekuńczo-wychowawczych, terapeutycznych, pracowników placówek kulturalno-oświatowych oraz do osób pragnących pracować w takich placówkach.

 

W programie
  • Trening kreatywności
  • Zasady pracy z grupą
  • Podstawy wiedzy o kulturze
  • Historia sztuki
  • Wstęp do arteterapii
  • Psychologia twórczości
  • Elementy psychologii klinicznej i psychopatologii
  • Podstawy animacji kulturalnej
  • Metodyka pracy animatora kultury
  • Muzyka, taniec i choreoterapia
  • Ceramika artystyczna i masy plastyczne
  • Ekosztuka
  • Etyka i warsztat działań arteterapeutycznych
  • Warsztaty teatralne
  • Muzykoterapia
  • Rysunek, rzeźba i malarstwo
  • Wybrane techniki rękodzieła artystycznego
  • Przygotowanie imprez integracyjnych dla grup wielopokoleniowych
Korzyści

Realizacja studiów pozwoli Uczestnikowi na:

  • zapoznanie się z rolą aktywności plastycznej, muzycznej oraz teatralnej w nauczaniu i terapii
  • poznanie założeń i technik pracy arteterapeutycznej
  • zdobycie umiejętności organizowania i prowadzenia działań w ramach animacji kultury, w tym projektów dla i we współpracy ze społecznością lokalną
  • realizacji zajęć integracyjnych oraz tematycznych w grupach jedno i wielopokoleniowych
  • zdobycie umiejętności tworzenia wybranych wytworów rękodzieła artystycznego
  • poszerzenie orientacji w zakresie tradycyjnych i nowoczesnych trendów w kulturze i sztuce oraz możliwości ich promowania w lokalnej społeczności
  • doskonalenie umiejętności nawiązywania kontaktów i angażowania dzieci, młodzieży i dorosłych w działania twórcze
  • aktywna pracę w środowisku poprzez prowadzenie warsztatów, wystaw, pikników, spektakli i innych wydarzeń lokalnych
Czas trwania

2 semestry

240 godzin (190 godzin dydaktycznych- stacjonarnie, 50 godzin na Platformie Zdalnego Nauczania)

Opiekun merytoryczny

Ewa Janicka-Olejnik - dr nauk humanistycznych, absolwentka poznańskiego kulturoznawstwa, jej zainteresowania naukowe oscylują wokół antropologii kultury, animacji kultury, technik kreatywnych w nauczaniu. Od ponad dwudziestu lat zaangażowana w tworzenie i wspieranie niezależnej sceny teatralnej w Poznaniu oraz w Wałczu. Współtwórczyni duetu performatywnego Janicka_Elsner i instruktor młodzieżowej grupy Teatr Inaczej. Koordynatorka i realizatorka projektów: Akademia Odkrywców Przyszłości - dofinansowanego z środków MNiSW, Wałecka Jesień Teatralna, Operacja OdNowa i EduKreacje - dofinansowanych z środków Gminy Miejskiej Wałcz. Redaktor monografii "Kreatywność w arteterapii".

Kadra

dr Wojciech Strzelecki - dr nauk o zdrowiu, psycholog, muzykoterapeuta, czynny muzyk, adiunkt w Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, Filia w Trzciance, starszy wykładowca w Katedrze i Zakładzie Psychologii Klinicznej na Wydziale Nauk o Zdrowiu Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu. Kontrabasista i basista w zespole Kwartet ProForma. Prowadzi wykłady, ćwiczenia i seminaria m.in. z zakresu muzykoterapii. Autor ponad 160 publikacji, głównie z zakresu muzykoterapii o wartości 1116,5 KBN i 7,298 IF, redaktor cyklu wydawniczego „Psychologia w naukach medycznych” oraz współredaktor monografii „Muzykoterapia. Między wglądem a inkluzją”. Zainteresowania naukowe koncentrują się wokół: muzykoterapii, arteterapii, spektrum autyzmu, psychologii dziecka oraz myśli i dzieła Alberta Schweitzera.
Członek  Stowarzyszenia Muzykoterapeutów Polskich, Związku Autorów i Kompozytorów Scenicznych ZAiKS, Stowarzyszenia Muzykoterapeutów Polskich, Polskiego Towarzystwa Nauk o Zdrowiu, Związku Artystów Wykonawców STOART, redaktor  naczelny Polskiego Pisma Muzykoterapeutycznego. Autor licznych publikacji z zakresu muzykoterapii.
Realizator projektów muzykoterapeutycznych, m.in:
Mobilne Sceny Muzyczne: członek zespołu. Czas realizacji: 2019-2020. Projekt realizowany w ramach działalności Fundacji Nordoff-Robbins Polska. Udział w projekcie polega na akompaniamencie i moderowaniu grupy w ramach tzw. Mobilnych Scen Muzycznych, czyli wspólnego grania i śpiewania w przestrzeni publicznej lub w ośrodkach zamkniętych wraz z osobami niepełnosprawnymi bądź zależnymi przy udziale przechodniów i wszystkich osób zainteresowanych.
Prowadzenie zajęć z muzykoterapii w ramach projektu poradnictwa specjalistycznego oraz działania animacyjnego i szkoleniowego dla podopiecznych Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kaźmierzu realizowanego w ramach projektu pn.: „Aktywni Seniorzy w Gminie Kaźmierz!” - Usługi społeczne i zdrowotne - projekty konkursowe, współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 – rozpoczęty w lutym 2019r.
Udział w działaniach zespołu Siły Specjalne w ramach działalności Fundacji Nordoff-Robbins Polska. Czas realizacji: 2019-2020. Zespół składa się z zawodowych muzyków oraz muzyków-wolontariuszy, w tym z osób bezdomnych poszukujących aktywnych form integracji społecznej. Działalność grupy opiera się na przekonaniu, że aktywny udział w tworzeniu muzyki jest możliwy dla każdego, niezależnie od jego statusu społecznego, poziomu sprawności czy doświadczenia muzycznego.

Paulina Wycichowska - choreograf, wykładowca akademicki, pedagog tańca i tancerka, arteterapeutka, trenerka Pilates Core, twórczyni autorskiej metody budowania świadomości ciała i ruchu I mind the step.
Absolwentka Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. Olgi Sławskiej-Lipczyńskiej w Poznaniu i London Contemporary Dance School (University of Kent), gdzie studiowała taniec współczesny w wymiarze wykonawczym, pedagogicznym i choreograficznym. Paulina jest również absolwentką Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (muzyka kościelna), Wyższej Szkoły Umiejętności Społecznych w Poznaniu (dziennikarstwo i komunikacja społeczna) i Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu (arteterapia). Uprzednio związana zawodowo przez 17 lat z Polskim Teatrem Tańca jako solistka i choreograf, obecnie jest artystką niezależną. Choreograf od ponad 20 lat, swoje prace realizowała w Polsce, Wielkiej Brytanii i Niemczech.
Wykładowca na kierunku taniec w kulturze fizycznej Akademii Wychowania Fizycznego im. Eugeniusza Piaseckiego w Poznaniu, kierunku somatyka w tańcu i terapii w tańcu Akademii Muzycznej w Łodzi i Podyplomowyego Studium Arteterapii na Uniwersytecie Medycznym w Poznaniu. Jest pedagogiem tańca współczesnego, technik modern i choreologii. Prowadzi również autorskie zajęcia z tańca kreatywnego opartego na teorii ruchu Rudolfa Labana. Jest także trenerem grupowym i personalnym metody Pilates Core, koncentrującej się na stabilizacji głębokiej kręgosłupa. Od ponad 20 lat współpracuje z wieloma ośrodkami w Polsce realizując warsztaty tańca współczesnego, technik modern, terapii ciała i choreologii na wszystkich poziomach zaawansowania.
Hobbystycznie tańczy tango argentyńskie, próbuje sił we wspinaczce skałkowej, czasem trenuje strzelanie z łuku tradycyjnego. Uwielbia czarną kawę, ciemną czekoladę i koty.

Marlena Dojlida – pedagog, arteterapeuta, dogoterapeuta, instruktor ceramiki artystycznej. Ukończyła kurs florystyczny. Posiada wieloletnie doświadczenie w działalności edukacyjnej, instruktorskiej i kulturalnej. Prowadziła zajęcia dla słuchaczy studiów podyplomowych w zakresie organizacji czasu wolnego i arteterapii. Powołała Pracownię Ceramiki Artystycznej w Regionalnym Centrum Kultury, gdzie przez wiele lat organizowała wystawy i warsztaty dla dzieci, młodzieży oraz dorosłych. Prowadzi szkolenia dla nauczycieli z wykorzystaniem arteterapii w edukacji specjalnej oraz warsztaty kreatywne i twórczości dla dzieci oraz młodzieży. Inicjatorka i realizatorka cyklu zajęć psychologiczno-arteterapeutycznych dla dzieci „Barwy emocji” oraz warsztatów rozwijających więzi rodzic-dziecko pn. „Jesteśmy tworzymy – techniki twórczego myślenia i działania”. Autorka i realizatorka innowacji pedagogicznych „Przez sztukę poznaję siebie” oraz „Dzieci – zwierzętom, zwierzęta – dzieciom”. Posiada wykształcenie w zakresie pracy z osobami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
 

Wymagane dokumenty
  • podpisana kopia dyplomu ukończenia studiów wyższych
  • formularz zgłoszeniowy
Organizacja

Rekrutacja prowadzona jest dwa razy w roku w terminach:

  • czerwiec-wrzesień – Rekrutacja na semestr zimowy
  • styczeń-luty – Rekrutacja na semestr letni