Celem studiów jest:
- Wyposażenie uczestników studiów podyplomowych w wiedzę i umiejętności potrzebne do prowadzenia zajęć z zakresu edukacji muzycznej dzieci w przedszkolach i klasach I-III.
- Przygotowanie uczestników do pracy metodami aktywnymi, warsztatowymi, łączącymi wiedzę i aktywność twórczą.
- Przygotowanie uczestników do tworzenia przestrzeni edukacyjnej z wykorzystaniem twórczych kompilacji opartych na różnych rodzajach działań muzycznych i ruchowych.
- Przybliżenie specjalistycznej wiedzy psychologicznej i pedagogicznej, związanej ze wspieraniem twórczego rozwoju dziecka.
Studia podyplomowe z zakresu Muzyki (...) są również przeznaczone dla uczestników bez przygotowania muzycznego.
Studia podyplomowe z zakresu "Muzyka - rytmika i elementy muzykoterapii w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej" skierowane są do nauczycieli edukacji przedszkolnej, wczesnoszkolnej, a także nauczycieli szkół podstawowych, instruktorów tańca, instruktorów kulturalno-oświatowych, nauczycieli rytmiki oraz pozostałych osób zainteresowanych tematyką muzykoterapii.
W programieW programie przewidziane są takie przedmioty jak:
- Psychopedagogika twórczości
- Metodyka zajęć muzycznych w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej
- Choreoterapia
- Rytmika
- Etiudy teatralne
- Instrumenty szkolne
- Zabawy i tańce integracyjne
- Taniec towarzyski, ludowy
- Wykorzystanie muzyki klasycznej w pracy z dzieckiem
- Emisja i higiena głosu
- Terapeutyczny wymiar pracy z tekstem literackim
- Seminarium dyplomowe
Dodatkowo, w trakcie trwania nauki, przewidziane są zajęcia praktyczne w Ośrodkach Kultury np. Filharmonia Łódzka.
KorzyściUczestnik studiów:
- zdobędzie przygotowanie do prowadzenie zajęć muzycznych i muzyczno-ruchowych z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym,
- pozna możliwości wykorzystania muzykoterapii w pracy z uczniami,
- nauczy się poprawnego posługiwania się głosem – intonacja, artykulacja, podparcie oddechowe,
- studia - muzkoterapia dostarczą Ci kompleksową wiedzę z zakresu terapeutycznego zastosowania muzykoterapii w edukacji
- pozna możliwości edukacyjnego wykorzystania muzyki klasycznej w interpretacji ruchem.
2 semestry – 270 godzin. Zajęcia będą odbywać się w weekendy, co 2 tygodnie.
Opiekun merytorycznymgr Halina Kowalczuk
Kadramgr Halina Kowalczuk – muzyk, ukończyła studia magisterskie na Uniwersytecie Łódzkim, kierunek wychowanie muzyczne. Uzyskała stopień nauczyciela dyplomowanego. Ukończyła studia podyplomowe Sztuka w zreformowanej szkole oraz Wiedza o kulturze w Wyższej Szkole Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, kurs Coach w edukacji organizowany przez Wojewódzki Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Łodzi. Ukończyła wiele kursów i warsztatów z zakresu edukacji artystycznej np. Muzykoterapia z pedagogiką zabawy. Jest autorką programów studiów podyplomowych organizowanych z AHE w Łodzi: Wiedza o Kulturze, Sztuka w zreformowanej szkole, Terapia przez edukację artystyczną. Ekspert MEN w zakresie edukacji artystycznej oraz wiedzy o kulturze. Zatrudniona przez Komitet Główny Olimpiady Artystycznej w Warszawie w Muzeum Narodowym w charakterze sekretarza naukowego sekcji muzyki w Łodzi. Wieloletni doradca metodyczny muzyki i wiedzy o kulturze w ŁCDNiKP w Łodzi oraz konsultant ds. edukacji artystycznej w WODN w Łodzi. Wykładowca w Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej na kierunku pedagogika. Jest pomysłodawcą wielu konkursów i festiwali muzycznych w Łodzi oraz województwie pełniąc jednocześnie funkcję jurora. Za swoją działalność została nagrodzona wieloma nagrodami:
Ministra Edukacji Narodowej I stopnia
Prezydenta Miasta Łodzi
Medalem Komisji Edukacji Narodowej
oraz wieloma podziękowaniami i listami gratulacyjnymi.
mgr Michał Jan Barański – dyrygent, chórmistrz, artysta sceniczny, pedagog; absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie i Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi na kierunkach Edukacja Artystyczna w Zakresie Sztuki Muzycznej, w specjalnościach Dyrygentura Chóralna i Edukacja Muzyczna. Laureat stypendium dla młodych artystów i liderów lokalnych Małopolskiej Fundacji Stypendialnej Sapere Auso. W latach 2010-2012 współpracujący śpiewak Chóru Polskiego Radia oraz asystent dyrygenta ds. emisji głosu i solista w Krakowskim Chórze Akademickim UJ. Od 2012 r. związany z Teatrem Wielkim w Łodzi jako artysta chóru, a od sezonu artystycznego 2013/2014 do dziś zastępca kierownika chóru. W latach 2013-2015 specjalista ds. emisji głosu w Chórze Uniwersytetu Medycznego w Łodzi. Od roku 2017 kierownik artystyczny Łódzkiego Chóru Teatralnego Verdiana i dyrygent Żeńskiego Chóru Eufeme. Związany z Łódzkim Ośrodkiem Doskonalenia Nauczycieli, gdzie prowadzi kursy nt. emisji głosu. Organizuje też tego typu warsztaty dla chórów amatorskich i profesjonalnych. Działa jako wykładowca w zakresie podstaw dyrygowania oraz pielęgnacji, kształcenia i emisji głosu dziecka. Zasiada w jury konkursu wokalnego organizowanego przez Łódzkie Towarzystwo Naukowe Najpiękniejsze polskie piosenki. Z zamiłowania zajmuje się chorałem gregoriańskim, który praktykuje podczas Mszy Trydenckich jako kantor.
mgr Zbigniew Piasecki – muzyk ukończył Akademię Muzyczną w Łodzi kierunek wychowanie muzyczne. Uzyskał stopień nauczyciela dyplomowanego. Jest akompaniatorem i kompozytorem piosenek dla dzieci i młodzieży. Bierze czynny udział w festiwalach ogólnopolskich w charakterze jurora. Jest również artystą kabaretowym występując w licznych spektaklach.
Ściśle współpracuje z zespołem piosenki i tańca ,,Pędziwiatry” będąc akompaniatorem oraz konferansjerem.
dr Andrzej Zbonikowski – psycholog, adiunkt w Katedrze Psychologii AHE w Łodzi, trener umiejętności psychospołecznych z bogatym doświadczeniem w zakresie prowadzenia treningów twórczości dla nauczycieli. Zajmuje się psychologią rozwoju osobowości, psychologią edukacji i doradztwa zawodowego. Absolwent studiów podyplomowych w zakresie Pedagogiki twórczości, członek Narodowego Forum Doradztwa Kariery, współautor programów wielu kierunków studiów podyplomowych kierowanych dla nauczycieli, m.in. w zakresie edukacji artystycznej i wiedzy o kulturze. Od wielu lat wykładowca na studiach podyplomowych AHE w Łodzi oraz UŁ. Autor kilkudziesięciu publikacji naukowych, współautor pierwszej w Polsce monografii nt. zjawiska defaworyzacji społecznej (Psychospołeczne uwarunkowania defaworyzacji dzieci i młodzieży, 2010) oraz monografii Wybrane problemy poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego (2011).
- podpisana kopia dyplomu ukończenia studiów wyższych
- potwierdzenie przygotowania pedagogicznego
- oświadczenie o zgodności danych (dostępny w WPS po rejestracji)
- umowa (dostępna w WPS po rejestracji)
Jak wygląda proces rekrutacji? https://tiny.pl/r1z5v
OrganizacjaOrganizatorem studiów podyplomowych Muzyka – rytmika i elementy muzykoterapii w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej jest Centrum Kształcenia Podyplomowego Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi.
Informacje dodatkoweRekrutacja na wszystkie kierunki w ofercie CKP prowadzona jest dwa razy w roku:
- Rekrutacja na semestr zimowy - zapisy prowadzone w miesiącach czerwiec-wrzesień, planowany termin rozpoczęcia zajęć koniec października/początek listopada
- Rekrutacja na semestr letni - zapisy prowadzone w miesiąch styczeń-luty, planowany termin rozpoczęcia zajęć koniec marca/początek kwietnia